dziecko nie słucha matki

Jak stawiać wymagania dziecku?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Wielu rodziców bywa dla swoich małych pociech zbyt pobłażliwymi. “Jeszcze się napracuje”, “Nic się nie stanie, gdy zje kolejną słodką przekąskę”, “Ustąpię dla świętego spokoju, po co mi sceny?” - powtarzasz sobie kolejny raz i znów siadasz na podłodze, by pozbierać po maluchu rozrzucone zabawki. Ustępujesz, gdy zamiast pożywnej kolacji chce zjeść kolejnego batonika. Potem, kiedy maluch staje się przedszkolakiem, zaczynasz dostrzegać swój błąd. Dziecko niechętnie wykonuje polecenia i robi, co chce. Jak to zmienić?
1
Mów dziecku, czego od niego wymagasz. Gdy np. wychodzicie na spacer, przypominaj: wkładamy czapkę i rękawiczki. Wyjaśniaj, skąd się biorą twoje wymagania („czapka i rękawiczki chronią przed zimnem”).
2
Jeśli dziecko odmawia podporządkowania się regułom i np. próbuje wyjść bez czapki, nie ustępuj. Powiedz, że w takim razie nie pójdzie na dwór. Gdy zacznie protestować, płakać, przyjmij to ze spokojem. Cierpliwie poczekaj, aż spełni twoje polecenie.
3
Może się zdarzyć, że gdy ciebie nie będzie w pobliżu lub odwrócisz wzrok, dziecko zechce postawić na swoim. Np. tuż po wyjściu na dwór zdejmie czapkę. Jeśli ją na tym przyłapiesz, poproś, by natychmiast włożyła czapkę i uprzedź, że jeśli tego nie zrobi, ukarzesz ją. Bądź konsekwentna. Ważne, by kara była adekwatna do przewinienia.
4
Pamiętaj, że rodzice powinni być wobec dziecka jednomyślni. Jeśli więc np. ustalisz, że córeczka jada posiłki przy stole w kuchni, nie pozwalaj, by tata niósł jej obiad do salonu, bo akurat ogląda kreskówkę w TV.

Powiązane porady

Gryzące dziecko
rozmowa z dzieckiem
bałagan wśród zabawek

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane