Gwiazda wigilijna

Jakie są tradycje i obyczaje związane z Bożym Narodzeniem?

MeggMegg - specjalista Tipy.pl
Dowiedz się kiedy i w jakiej kolejności należy zasiadać do stołu wigilijnego, kto powinien zacząć dzielenie się opłatkiem, ile potraw powinno znaleźć się podczas Wigilii oraz dlaczego należy zadbać o dodatkowe nakrycie stołu.
1
Do stołu wigilijnego zasiadamy wówczas, gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka.

Pierwsza gwiazdka pojawiająca się na niebie w Wigilię jest symbolem Gwiazdy Betlejemskiej, którą ponad dwa tysiące lat temu ujrzeli na niebie Trzej Królowie. Gwiazda ta zwiastowała przyjście na świat Zbawiciela.
2
Przy stole powinniśmy siedzieć według starszeństwa, aby żegnać się z tym światem w takiej samej kolejności.
3
Dzielenie się opłatkiem
Dzielenie się opłatkiem powinien rozpocząć najstarszy członek rodziny, przełamując się nim ze wszystkimi po kolei według starszeństwa i składając życzenia. Później dzielą się opłatkiem wszyscy pozostali uczestnicy Wigilii.

Dzielenie się opłatkiem jest symbolem zgody, wyrozumiałości oraz puszczania w niepamięć wszystkich urazów.
4
Nie wolno nikomu wstawać od stołu podczas posiłku. Zakaz ten nie dotyczy gospodyni lub innej osoby podającej potrawy.
5
Tradycyjnie liczba potraw na wigilijnym stole powinna być nieparzysta ( np. 7 na - siedem dni tygodnia, 9 - dziewięć Chórów Anielskich).

Dopuszczalna jest również ilość dwunastu potraw na cześć 12 Apostołów.

Według wierzeń nieparzysta ilość posiłków zapewnia nam dobrą prace lub urodzaj w kolejnym roku.

Obowiązkowo należy spróbować wszystkich potraw, aby nie zabrakło którejś z nich podczas następnej wieczerzy wigilijnej.
6
Na stole wigilijnym powinno znaleźć się dodatkowe nakrycie dla zbłąkanego wędrowca, aby nikt w ten dzień nie był sam.

Zbłąkany wędrowiec, niespodziewany gość, jest symbolem mającego się narodzić Jezusa, dla którego “nie było miejsca w gospodzie”

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

grazyna2
15.04.2013
Dodam jeszcze, iż przeciez tego dnia nie zapominamy o zwierzętach, bo one wyjątkowo przemawiają ludzkim głosem.
nerwus
26.12.2011
Super po prostu BOMBA :) Dziękuję
eeeexxxe
17.12.2011
dzięki przydało się :D ;P
M@c!ek
14.12.2011
Thx , przydalo sie
lolek
12.12.2011
dziękuje bardzo
Eevee
21.12.2010
Przydaje się ;)
kim
06.12.2010
Super ,bardzo mi się przydało dziękuję bardzo !!!!!!!!