dzieci na rowerach

Dziecko w ruchu drogowym - jak je przygotować?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Dziecko marzy o tym, by mogło samo pójść do szkoły lub pojechać na rowerze do kolegi? Pomóżmy mu bezpiecznie wejść w samodzielność. Fakt, że nasz kilkulatek staje się coraz bardziej samodzielny, to powód do dumy, ale i rosnący stres dla rodziców. Bo jak taka kruszyna poradzi sobie na przejściu dla pieszych? Czy zauważy rowerzystę na ścieżce? Aby oszczędzić sobie rozterek, warto od najmłodszych lat uczyć dziecko zachowań na drodze i przekonywać, że ostrożności nigdy za wiele. Jak przygotować dziecko do samodzielnego poruszania się po drodze?
1
Przykład idzie z góry

Przez pierwsze szkolne lata dziecko wędruje na lekcje i dodatkowe zajęcia pod naszą opieką. Warto wykorzystać ten czas także na naukę drogowego abecadła. Pokazujmy dziecku znaki drogowe i uczmy, co oznaczają – zwłaszcza te dla pieszych i rowerzystów.

Określmy jasno zasady przechodzenia przez jezdnię: że trzeba najpierw spojrzeć w obie strony i wychodzić na nią dopiero, gdy nadjeżdżający samochód się zatrzyma. Przekonajmy je, że będzie lepiej widoczne, gdy podniesie przy tym rękę.
2
Powtarzajmy przy każdej okazji, że samochód porusza się dużo szybciej niż najszybszy człowiek i lepiej nie próbować udowadniać, że bywają wyjątki... A jeśli na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna, trzeba cierpliwie czekać, aż zabłyśnie światło dla pieszych – zielone.

Przede wszystkim jednak pamiętajmy, że dziecko uczy się od nas, rodziców. To my jesteśmy dla niego wzorem. Dlatego np. przy przejściu dla pieszych nie mówmy: „Idziemy! Kierowca musi nas przepuścić”, tylko: „Poczekajmy, aż samochód się zatrzyma”.

Przyjdzie czas, że dziecko nauczy się wszystkich przepisów ruchu drogowego, a tymczasem warto, by jak najlepiej przyswoiło sobie zasady, które zapewnią mu jak największe bezpieczeństwo. Także tę, że ktoś może go nie zauważyć, więc samo musi być ostrożne.
3
Na rowerze przez miasto

Na jezdnię dziecku wolno wyjechać rowerem dopiero wtedy, gdy zda egzamin na kartę rowerową. Może zacząć się o nią starać po 10. urodzinach. Wcześniej ma prawo (i obowiązek) jeździć rowerem po chodniku tam, gdzie nie ma rowerowej ścieżki, a opiekunowie razem z nim.

Pamiętajmy, że wprawa czyni mistrza – im częściej będziemy zabierać dziecko na rowerowe wycieczki, tym szybciej opanuje sztukę jazdy i zacznie zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół niego.
4
Zacznijmy wtedy uczyć je podstawowych reguł: że na chodniku i ścieżce rowerowej jeździ się po prawej stronie (tak jak na jezdni), że nie należy robić nagłych zwrotów, bo ktoś może jechać z tyłu i kraksa gotowa, że na chodniku pierwszeństwo ma osoba idąca pieszo, a nie on, dzielny kolarz. Kupmy kaski dla całej rodziny.

Jeśli mama i tata będą je nosić, dziecko uzna, że to normalny element wyposażenia rowerzysty (kaski na rowerze nie są w Polsce obowiązkowe).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

zabezpieczenie mebli
zaślepki do gniazdek
Prezent dla dziecka

Komentarze (0)

* Pola wymagane