hipochondryk

Jak pomóc hipochondrykowi?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Mieliście wspaniałe plany na weekend, ale wszystko wzięło w łeb, bo twój partner właśnie odkrył u siebie jakąś tajemniczą chorobę…Twoim zdaniem to zwykłe przeziębienie, on jednak ma wątpliwości. Cierpliwie analizuje objawy, odwiedza medyczne strony w internecie. Był nawet w przychodni, ale wrócił okropnie rozczarowany, bo lekarz zbagatelizował jego problemy. „Czy on nie jest przypadkiem hipochondrykiem?” – zastanawiasz się. Jak mu pomóc?
1
Ucieczka od problemów

Hipochondria bywa próbą ucieczki od problemów. Zaobserwuj, kiedy najczęściej pojawiają się „objawy”? Czy da się znaleźć jakąś regułę? Nie obejdzie się bez szczerej rozmowy. Bądź taktowna, wyrozumiała, ale i dociekliwa. Koniecznie przyjrzyj się też sobie i waszym relacjom. Może to w nich coś szwankuje?
2
Kiedy chora jest dusza…

Pamiętaj, że hipochondryk, nawet „początkujący”, cierpi naprawdę. Tak intensywnie wsłuchuje się w swój organizm, że odrobinę przyspieszone bicie serca zinterpretuje jako początki zawału. Zamiast go wyśmiewać, okaż mu zainteresowanie. Nie będzie musiał ci udowadniać, że naprawdę jest chory. Najważniejsze, aby twój partner przyznał się sam przed sobą, że to nie jego ciało choruje, lecz dusza.
3
Okaż troskę, a jeśli trzeba doradź psychologa

Jeśli „choroba” jest próbą zwrócenia na siebie uwagi, uzbrój się w cierpliwość. Bądź miła i czuła, po prostu zatroszcz się o swojego Misia. No i koniecznie zabierz mu komputer! Hipochondria nierzadko towarzyszy innym schorzeniom psychicznym, np. depresji. Jeśli „ataki” powtarzają się regularnie, jeśli twój partner wciąż znajduje u siebie nowe objawy, jeżeli utrudniają mu one normalne funkcjonowanie, niszczą wasze życie rodzinne – warto namówić go na wizytę u psychologa.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane