rozmowa

Jak przygotować się do trudnej rozmowy?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Z mężem, szefem, przyjaciółką... Każda z nas musi czasem ją odbyć. I w przypadku każdej z nich uratuje nas wiara w sukces i przygotowanie. Bez względu na to, której sfery życia dotyczy trudna rozmowa, możemy oszczędzić sobie stresu. Chcesz poprosić swojego mężczyznę, żeby włączył się wreszcie w obowiązki domowe, bo nie dajesz już rady robić wszystkiego sama? Porozmawiać z szefem o zmianie godzin pracy? Oto kilka wskazówek.
1
Najpierw przemyśl, potem działaj

Nie działaj spontanicznie, zacznij od przemyślenia sprawy. Pamiętaj, że w trakcie rozmowy powinien być omawiany tylko jeden temat. Musisz się jednak do jego omawiania dobrze przygotować. Poświęć trochę czasu na wypisanie argumentów, których użyjesz. Dobrze jest uzasadnić samej sobie, dlaczego sprawa jest dla ciebie ważna, dlaczego tak bardzo cię porusza, jakich ważnych dla ciebie wartości dotyczy. Zastanów się też, na jakie ustępstwa jesteś gotowa.
2
Kluczowe jest nastawienie

Uwierz, że uda ci się osiągnąć cel. Jeżeli zakładasz, że rozmowa nie przyniesie rozwiązania problemu, prawdopodobieństwo, że tak się stanie, jest bardzo wysokie. Dlaczego? Bo wchodząc z konkretnym nastawieniem, wysyłasz niewerbalny komunikat o tym, w jakim jesteś nastroju. Rozmówcy nie pozostaje nic innego, jak na ten komunikat odpowiedzieć.

Jeżeli brakuje ci entuzjazmu i wiary w sukces, nie oczekuj ich od rozmówcy. Jeśli jesteś spięta, partner do rozmowy też zareaguje nerwowo. Jeżeli żywisz wobec niego wrogie uczucia, on też nie okaże ci sympatii.
3
Mów co czujesz, nie krytykuj

W trakcie samej rozmowy używaj komunikatów zaczynających się od „ja”. Mów o tym, co ty czujesz w związku z daną sytuacją. Nie krytykuj ani nie atakuj rozmówcy. Zamiast podnosić głos, użyj odpowiednich argumentów. Kiedy jedna ze stron traci kontrolę nad sobą, rozważ przerwanie rozmowy i poproś o odłożenie jej do czasu, aż emocje trochę opadną.
4
Co jeszcze możesz zrobić dla siebie?

Jeżeli zbliżająca się rozmowa bardzo cię stresuje, przećwicz ją z bliską ci osobą lub sama ze sobą przed lustrem. Trening pozwoli ci się oswoić z sytuacją.

Przygotuj się do rozmowy według następującego schematu: najpierw opisz problem, potem wyjaśnij, jakie konsekwencje ma on dla ciebie, wreszcie jakie emocje w tobie wzbudza. Na koniec określ konkretnie, jakiego rezultatu rozmowy oczekujesz.

Ustal konkretny termin rozmowy. Jeśli będziesz się „czaić” na odpowiedni moment, twoja uwaga będzie rozproszona, co wywoła dodatkowy stres.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane