plotki w pracy

Jak bronić się przed złośliwymi uwagami?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Masz w pracy koleżankę, która jest dla ciebie miła, gdy jesteście same, ale przy innych zmienia się nie do poznania. Zaczyna być złośliwa, dogaduje ci, wytyka potknięcia. Np. gdy zmieniłaś kolor włosów, w cztery oczy pochwaliła, a potem w kuchni kąśliwie skomentowała. Gdy tylko pytasz, dlaczego bywa wobec ciebie tak niesympatyczna, ze śmiechem odpowiada, że przesadzasz. Jak się bronić przed takimi ludźmi? Kilka przydatnych wskazówek znajdziesz poniżej.
1
Skąd takie zachowanie?

Taka osoba najczęściej zachowują się tak, gdy boi się o swoją pozycję w firmie. Być może uważa, że jej jakiś sposób zagrażasz (czy służbowo, czy towarzysko), stąd próby ośmieszenia ciebie w oczach innych. Takie zachowanie jest typowe dla osób niepewnych siebie, z kompleksami. Krytykując kogoś lub prawiąc mu złośliwości, podwyższają własną pozycję. Osoba znająca swoją wartość tak się nie zachowuje – ona nie ma potrzeby błyszczeć na czyimś tle.
2
Jesteś przypadkową ofiarą

Ta sytuacja nie jest łatwa z dwóch powodów: po pierwsze uderza w twoją godność, a po drugie utrudnia budowanie zdrowych relacji koleżeńskich w miejscu pracy. Co robić? Przede wszystkim nabrać dystansu do zachowania koleżanki, zacząć traktować je jako skutek problemów, które ma. Jej słowa nie powinny dotykać, bo tak naprawdę nie mają związku z tobą. Można powiedzieć, że jesteś przypadkową ofiarą jej złośliwości.
3
Jak reagować?

Na złośliwości reaguj najlepiej śmiechem. Przypomnij sobie najczęstsze przytyki koleżanki i przygotuj kilka dowcipnych ripost. Wyposażona w nie, będziesz mogła wypróbować ten sposób obrony.

Pamiętaj, że ludzie zwracają mniejszą uwagę na czyjeś złośliwości, a większą na to, jak ich obiekt na nie reaguje. Szacunek i sympatię budzą ci, którzy potrafią reagować z dystansem, np. obracając złośliwość w żart.

Możesz również odbić piłeczkę, tak by koleżanka musiała gorączkowo szukać riposty. Ważne, by na złośliwości nie reagować przesadnie: łzami, pretensjami czy podniesionym głosem.

Powiązane porady

medytacja
praca grupowa
Mowa ciała

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane