długi

Długi byłego męża - kiedy trzeba je spłacać?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Rozwiodłaś się z mężem. Wydawało ci się, że to co najgorsze jest już za tobą. A tu wkrótce potem zaczęły przychodzić wezwania do zapłaty, do waszego dawnego mieszkania przychodzili wierzyciele. Kontaktowałaś się z eksmężem, jednak on nic sobie z tego nie robi. Czy może się okazać, że będziesz musiała spłacić długi męża?
1
Zaciągnięte przed czy po rozwodzie?

To zależy od tego, kiedy były mąż je zaciągnął. Jeśli stało się to po orzeczeniu rozwodu, to nic nie będzie Pani musiała spłacać. Jeśli jednak długi powstały w czasie trwania małżeństwa, wtedy współmałżonka ponosi odpowiedzialność za zobowiązania partnera. Jeżeli były mąż zaciągnął kredyt w banku, to musiała Pani podpisać dokument, w którym wyraża Pani na to zgodę. Bowiem banki wymagają pisemnej zgody obojga małżonków.
2
Zaległe podatki

Podobnie jest w przypadku długów wobec urzędu skarbowego. Zgodnie z art. 110 ordynacji podatkowej rozwiedzeni małżonkowie odpowiadają solidarnie za zaległości podatkowe z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej. Wtedy jednak odpowiada Pani za długi byłego męża jedynie do wysokości wartości przypadającego jej udziału w Waszym majątku wspólnym. Jednak jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym powstała zaległość podatkowa, upłynęło 5 lat, nie będzie Pani musiała spłacać zobowiązań męża.
3
Zwykłe potrzeby rodzinne

W sytuacji, gdy były mąż zadłużył się z powodu tzw. zwykłych potrzeb rodziny, np. by móc opłacić rachunki czy żywność, mimo że nic Pani o tym nie wiedziała, będzie Pani musiała spłacić te długi. W innych przypadkach trzeba skierować sprawę do sądu i udowodnić, że nic się nie wiedziało o zobowiązaniach małżonka.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane