napiwek, jak dawać napiwki, wysokość napiwku

Jak dawać napiwki?
JoasiaJoasia - specjalista Tipy.pl

Przez kilka lat pracowałam jako kelnerka w restauracji i często, mimo iż obsłużyłam gości na najwyższym poziomie, dostawałam niskie napiwki. Wiele moich koleżanek również skarżyło się, że mimo bardzo dobrej obsługi, klienci dają niskie napiwki. Piszę ten artykuł w nadziei, że pomoże on zrozumieć społeczeństwu, iż dawanie napiwków to tradycja, której nie można zaniedbać. Kelnerzy zarabiają parę złotych na godzinę, a napiwki stanowią zdecydowaną większość ich dochodu.
1
Znajdź restaurację, w której ceny są dla ciebie przystępne. Nie raz zdarzyło mi się, że gdy przynosiłam gościom rachunek, robili wielkie oczy nie spodziewając się, jak dużo zapłacą. Nim zdecydujesz się zjeść na mieście, zrób mały wywiad i jeśli nie stać cię, żeby dać kelnerowi napiwek wynoszący co najmniej 15% wartości rachunku, lepiej idź do innej restauracji.
2
Oceń jakość obsługi. Całkowicie uzasadnione jest nie nagradzać napiwkiem kelnera, który nie obsłużył cię na zadowalającym poziomie. Jeśli jednak jesteś zadowolony z obsługi, wówczas wynagrodź kelnera wysokim napiwkiem.
3
Wysokość napiwku określa się jako procent od wartości rachunku. Zazwyczaj, klienci zadowoleni z poziomu obsługi, dają napiwek w wysokości ok.20% wartości rachunku. Oznacza to, że jeśli rachunek wynosi 100zł, za dobrą obsługę powinieneś wynagrodzić kelnera 20zł napiwku. Oceniaj poziom kelnera raczej w procentach wartości rachunku, niż konkretnej kwocie napiwku.
4
Nie zapominaj o właściwej komunikacji z kelnerem. Wiele razy zdarzali mi się goście, którzy zgłaszali problem po skończeniu posiłku, kiedy było już za późno na jego rozwiązanie. Pamiętaj, że kelner nie czyta w twoich myślach, ale zawsze cieszy się, kiedy może pomóc rozwiązać jakiś problem.
?

Wskazówki
* Zamiast karać kelnera ostrym słowem, ukarz go niskim napiwkiem.
* Pamiętaj o odpowiedniej komunikacji z kelnerem. Zwróć mu uwagę w kulturalny sposób - jego zadaniem jest cię obsłużyć, a nie być twoim niewolnikiem.

!

Uwaga!
* Nie wynagradzanie kelnera za obsługę może wpłynąć niekorzystnie na jakość usług.

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Ppp
15.11.2013
Ad 1 – Jeśli jestem na wakacjach, to trudno, bym sprawdzał wszystkie restauracje. Sprawdzam jedną czy dwie i zostaję w tej, gdzie ceny są jako-tako akceptowalne.
Ad 2 – Ja go wynagradzam, jak przyjdę drugi raz w te same wakacje – do restauracji chodzę bowiem na wyjazdach.
Ad 3 – Bezsens. Oblicz wysokość sprawiedliwego i sensownego napiwku przy rachunku opiewającym na 18zł. 1,5zł za mało, 2zł za dużo, 1,80 dziwnie wygląda...
Ad 4 – Zgoda, jeśli sprawa jest ewidentna i od razu widoczna. Tym czasem zdarza się, że formalnie wszystko jest OK., ale np. długo czekałem.
Nie wynagradzanie kelnera za obsługę może wpłynąć niekorzystnie na jakość usług – jak jest źle wyszkolony kelner, to może. Tylko dlaczego wtedy ma dostawać napiwki?
Zamiast karać kelnera ostrym słowem, ukarz go niskim napiwkiem – nie zawsze sprawa jest na tyle poważna lub konkretna, by zaczynać dyskusję.
Jak nie daję napiwków i nie mam takich problemów. Dodam, że sam ich nie biorę, choć kilka razy miałem okazję!
Pozdr.
nowy
12.06.2013
nie kazdego stac na to aby pozwolic sobie na napiwki. to nie znaczy jednak, ze musi rezygnowac z dobrej restauracji, kazdy ma prawo zjesc dobry posilek. praca kelnera jest jak kazda inna, kelner dostaje za prace pensje. napiwek to tylko dobra wola klienta, zaden przymus. klient powinien byc mimo wszystko obsluzony nalezycie
Giovanna
10.01.2011
"międzynarodowa niepisana umowa" mówi, że daje się 10% napiwku.
ksywa
05.10.2010
zawsze daje 10procent od kwoty rachunku, wiecej w małym pubie czy restauracji to przesada a mniej nietakt. jak kelner źle obsłuży to nie powinno się dawać wcale napiwku, oczywiście inaczej wygląda sprawa i innych krajach niż polsce i drogich polskich restauracjach