bezsenność

Co robić, aby szybko zasnąć?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
bezsenność
1 z 9
W nocy budzisz się i patrzysz na zegarek. Kręcisz się, ale... sen nie przychodzi. Większość dorosłych potrzebuje przeciętnie 8 godzin snu. Jeśli śpimy mniej lub sen jest przerywany, gorzej radzimy sobie ze stresem, układ odpornościowy nie najlepiej pracuje, a mózg nie myśli jasno. Dlatego warto zrobić wszystko, kiedy w nosy się obudzimy, abyśmy mogli szybko zasnąć.
1
kawa
Zanim się położysz

Przed snem ogranicz w posiłkach cukier i kofeinę. Nie pij i nie pal. Cukier może spowodować wyrzut insuliny, po której obudzisz się z głodu. Kofeina i nikotyna pobudzają i trudno się po niej wyciszyć. Alkohol zaś działa depresyjnie i jakość snu jest zdecydowanie gorsza.
2
światło
Nie włączaj światła

Kiedy w nocy idziesz do łazienki, nie zapalaj wszystkich świateł. Pobudzają one bowiem mózg do czuwania. Nie ma znaczenia to, czy pochodzą od słońca, lampy czy komputera. Gdy boisz się, że w ciemności się potkniesz, tylko zapal lampkę.
3
kąpiel
Prysznic czy kąpiel?

Możesz wziąć ciepłą kąpiel w wannie lub prysznic po powrocie z pracy lub przed pójściem do łóżka. Dzięki temu zrelaksujesz się i łatwiej zaśniesz. Jeśli robiłaś to od dawna i nie miałaś problemu ze snem, wszystko jest w porządku. Ale jeśli kiedyś kąpałaś się rano, a niedawno zaczęłaś brać prysznic wieczorem i w nocy się budzisz, zrezygnuj z tego. Dajesz bowiem sygnał do mózgu, aby był aktywny tak jak rano.
4
czytanie książki
Poczytaj i posłuchaj

Pamiętasz, jak walczyłaś z sennością, gdy czytałaś lekturę, podręcznik lub słuchałaś spokojnej melodii? Weź więc z tego przykład. Ale nie czytaj ekscytującego thrillera i nie słuchaj agresywnej muzyki, bo pobudzają adrenalinę, hormon walki i działania.
5
jedzenie
Niczego nie jedz

Jeśli myślisz, że wystarczy coś przekąsić w nocy, mylisz się. Może w tę jedną noc tak, ale przyzwyczaisz mózg do jedzenia o tej porze i kolejne noce nie będą przespane. Mózg i ciało będą oczekiwać na posiłek i się obudzisz.
6
oddychanie
Głęboko oddychaj

Relaks ciała może również zrelaksować umysł. Biorąc więc kilka długich, głębokich oddechów, zmniejszasz napięcie ciała i mózg wtedy odpoczywa. Jest to technika zmniejszająca napięcie mięśni przez skupienie się na uwalnianiu jednej grupy mięśni w tym samym czasie.
7
drzemka
Zrezygnuj z drzemki

Gdy jesteś zmęczona, bo nie spałaś w nocy, nie kładź się w dzień, bo organizm się do tego przyzwyczai. Będzie domagał się drzemki w dzień, a w nocy szybko nie zaśniesz.
8
oglądanie tv
Telewizja ci przeszkadza

Lubisz w łóżku oglądać filmy? Nic dziwnego, że sen w nocy jest gorszy, niż u tych, którzy tego nie robią. Telewizja może mieć bowiem niekorzystny wpływ na sen i powodować bezsenność. Programy telewizyjne pobudzają psychicznie i hamują produkcję melatoniny, hormonu, który jest potrzebny, aby dobrze spać. Podobnie jest z przeglądaniem internetu albo grami wideo.
Strona 1 z 9

Powiązane porady

pobudka
olejki eteryczne
bezsenność

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie