krytyka w pracy

Jak przyjmować krytykę?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Szef, który dopatrzył się błędu w twoim sprawozdaniu, przyjaciółka wytykająca ci jakieś przyzwyczajenie, czy mama, która podczas ostatniego obiadu nie miała ochoty na danie przygotowane przez ciebie inaczej, niż robiło się to do tej pory w waszej rodzinie…To jasne, że negatywne uwagi są nieprzyjemne. Bo zawsze mniej lub bardziej chciałabyś się podobać innym. Jak każdy z nas. Choć pewnie trudno w to uwierzyć, ale obiektywne słowa krytyki mogą czasem wyjść ci na dobre!
1
W pewnych sytuacjach krytyka bywa szczególnie dotkliwa. Dotyczy to zwłaszcza miejsca pracy, gdzie może podważać twoje kompetencje. Często słyszane krytyczne uwagi mogą doprowadzić do tego, że tracimy wiarę w siebie i swoje umiejętności. Mocne osobiste przytyki są w stanie otworzyć stare rany w psychice i uaktywnić różne nieprzyjemne uczucia: złość, poniżenie, upokorzenie.
2
U bardzo wrażliwych osób nawet najmniejsza krytyka może być odebrana ze zwielokrotnionym skutkiem i doprowadzić do zachowań agresywnych lub depresyjnych. A tymczasem takie reakcje przysłaniają jedną, najistotniejszą rzecz. Przecież tak naprawdę krytyka może mieć działanie naprawcze i zapobiegać istotnym błędom czy złym nawykom! Dlatego nie odrzucaj i nie potępiaj przyjaciółki, która mówi ci, że zachowałaś się niewłaściwe w danej sytuacji.
3
Przemyśl sobie dogłębnie jej uwagę, to pomoże ci w przyszłości zachować się inaczej. Tak samo w pracy. Być może powinnaś zrobić coś inaczej, niż zrobiłaś. Przemyśl na spokojnie, bez emocji całą sytuację i znajdź w niej wartość dla siebie. Jeśli twój szef zrobił ci uwagę, to najprawdopodobniej myśli, że jesteś w stanie wykonać powierzone ci zadanie lepiej.
4
Pamiętaj, że słowa krytyki mogą być nawet wyrazem miłości w życiu prywatnym (np. mama wymagająca od dziecka większej koncentracji na nauce, by zapewnić mu lepszą przyszłość) lub życzliwości w życiu zawodowym (by dać pracownikowi szansę na awans). Uwierz, że inni ludzie chcieliby, aby udało ci się wykorzystać cały twój potencjał. Dlatego warto pracować nad sposobem przyjmowania krytycznych uwag.
5
Postaraj się być bardziej otwarta i nie traktuj ich jak osobistego ataku. A raczej jako trampolinę do własnego rozwoju i czasem do tego, by być bardziej skuteczną. Jeśli podejdziesz do nich rzeczowo zamiast emocjonalnie, zobaczysz, że i krytykujący zmienią swoje zachowanie względem ciebie.
6
Nie wszyscy potrafią precyzyjnie wyrażać swoje intencje. Następnym razem, zanim zaczniesz ciężko przeżywać skierowaną pod twoim adresem krytykę, postaraj się zrozumieć, czego właściwie wymaga się od ciebie.
7
Czasami żądania innych bywają mniej wygórowane, niż nam się na początku wydawało. n Umiejętność przyjmowania krytyki nie oznacza, że bez zastrzeżeń mamy przyjmować wszystkie uwagi. Jeśli są niesprawiedliwe lub obraźliwe, jeśli mają na celu poniżenie cię lub umniejszenie tego, co robisz, i dotykają twojej osobowości, a nie twojego zachowania, masz pełne prawo, by się bronić.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

piękna kobieta
wyciszenie umysłu
Brunetka

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane