zdrowa dieta w szkole

Zdrowa dieta w szkole - dlaczego ważna?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Przeciętnie każdy z nas zjada rocznie ok. 50 kg owoców, a warzyw jeszcze mniej, podczas gdy na stołach w Hiszpanii czy w Niemczech gości dwa razy więcej tych produktów. Zwyczaje żywieniowe dorosłych naśladują, niestety, najmłodsi. Nasze dzieci i młodzież spożywają symboliczną ilość warzyw i owoców, a 15 proc. stroni od nich w ogóle. Lubują się za to w słodkich napojach, kalorycznych smakołykach i daniach z barów szybkiej obsługi. Tymczasem niezbędnym dodatkiem do drugiego śniadania powinien być owoc lub surowe warzywa.
1
Zadbajmy o zdrowy posiłek w szkole

Regularne spożywanie słodkich napojów, przekąsek i fast foodów jest groźne dla zdrowia. U dziewczynek i chłopców w wieku szkolnym trwa okres intensywnego rozwoju. Nawet drobne błędy w jadłospisie mogą go zaburzyć. Za duża ilość tłuszczów i sacharozy, niewiele błonnika, naturalnych minerałów i witamin prowadzi do otyłości i chorób przemiany materii. Owoce i warzywa dostarczają najłatwiej przyswajalnych składników, są niezbędne dla dojrzewania i do nauki.
2
Oto garść naukowych faktów

Dzieci i młodzież jedząca więcej warzyw i owoców jest spokojniejsza, szczęśliwsza i obdarzona większą energią – stwierdzili w 2013 roku uczeni z nowozelandzkiego Uniwersytetu Otago. Już zwykłe jabłka poprawiają nastrój. Warto zjadać je ze skórką, bo jej składniki zwiększają wytrzymałość, siłę i masę mięśni. Wyprodukowany z jabłek sok wzmaga produkcję acetylocholiny – neuroprzekaźnika, który m.in. usprawnia pamięć.

Są też doniesienia na temat borówek. Obecne w nich granatowe antocyjany i witamina B1 podnoszą stężenie aktywizującej koncentrację dopaminy. Z kolei spożywanie gruszek pobudza umysł do wydajniejszego działania. Zawierają pierwiastek bor – to za jego sprawą łatwiej nam myśleć. Sokolemu wzrokowi sprzyjają karotenoidy pomarańczowej marchewki i czerwonej papryki. Zaś pomidory dostarczają naturalnych filtrów przeciwsłonecznych. Wiele składników warzyw i owoców – m.in. witamina C i E, betakaroten – zwalcza wolne rodniki sprzyjające chorobom cywilizacyjnym.
3
Które najzdrowsze?

Warzywa uznane przez naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku za najzdrowsze? Pomidor, marchew, pietruszka, seler, warzywa kapustne i strączkowe, sałata, szpinak, cebula, czosnek, por. Cenne owoce? Poziomki, maliny, porzeczki, aronia, agrest, jabłka, morele, brzoskwinie, czereśnie, cytryny, grejpfruty, banany.
4
Pięć cennych porcji

WHO zaleca codzienne zjadanie 400 g owoców i warzyw na osobę. W przypadku dzieci powinny to być trzy porcje warzyw i dwie owoców. Dlaczego więcej jarzyn? Warzywa mają dużo mniej cukru. Jedna porcja to jabłko, surowa marchew, miseczka borówek lub poziomek. Porcję warzyw lub owoców można zastąpić szklanką 100 proc. soku lub nektaru. Szybciej dostarczą dziecku energii niż stos kanapek, bo na jego przyswojenie organizm potrzebuje 15 minut!

Jednak zjedzenie owocu czy warzywa daje uczucie większej sytości niż wypicie soku, dlatego tylko jeden posiłek można zastępować napojem!

Niektóre dzieci odmawiają jedzenia warzyw. Według naukowców z Uniwersytetu Rutgers w Nowym Brunszwiku przyczyną awersji nawet do smacznych jarzyn – słodkiej papryki czy kalarepki – jest większa niż u dorosłych wrażliwość receptorów gorzkiego smaku. Z wiekiem ta wrażliwość się zmniejsza.
5
Jak zmotywować dziecko do jedzenia?

Ułóż na serku czy kanapce uśmiechniętą buźkę, np. z paseczka ogórka, rzodkiewek i pomidorków. Atrakcyjny sposób podania zwiększy ochotę na posiłek.

Można też gotować warzywa, obróbka termiczna łagodzi gorzki smak. Dobrym sposobem na niejadka jest przykład idola, np. słynny zawodnik sztuk walki MMA Jake Shields codziennie zjada domowego warzywnego „burgera”.
6
Pamiętaj!

Naturalne witaminy są zdrowsze niż te z apteki, bo... nie można ich przedawkować. Wprowadzenie u dzieci od najmłodszych lat bogatej i zróżnicowanej diety może w znaczącym stopniu wpłynąć na zwyczaje żywieniowe i zachowanie dobrego zdrowia przez całe życie
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane