robienie prania

Jak prać delikatne rzeczy?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
robienie prania
1 z 4
Za oknem coraz cieplej, więc coraz chętniej wyjmujemy z szafy zwiewne, lekkie ciuszki uszyte z lnu, jedwabiu czy koronek. Tak delikatne tkaniny wymagają specjalnego traktowania, gdyż łatwo je zniszczyć. Podpowiadamy, jak je prać. Sprawdź, które ubrania prać w pralce, a które ręcznie. Dzięki temu będziesz się mogła nimi cieszyć jeszcze przez długi czas.
1
jedwab
Jedwab

Chusty, szale, sukienki najlepiej prać ręcznie, w letniej wodzie z dodatkiem łagodnego płynu lub płatków mydlanych. Uwaga – jedwabnych ciuszków nie należy namaczać przed praniem! Po upraniu trzeba wypłukać je w dużej ilości wody. Powinna mieć temperaturę taką samą jak ta, w której prałaś. Kolorowe rzeczy można wypłukać w wodzie z dodatkiem kilku łyżek octu (ok. 4 na 1 l).

Nie wyżymaj tkaniny, odciśnij ją delikatnie w ręczniku i dobrze strzep. Nie susz na słońcu, rozłóż na płaskiej powierzchni.
2
len
Len

Ma niepowtarzalną cechę – przy kolejnych praniach staje się mocniejszy, a jednocześnie szlachetniejszy. Białe ubrania lniane możesz prać w temperaturze 60 stopni C, nawet w pralce, w programie „bawełna” w delikatnym proszku lub płynie. Odzież lnianą kolorową pierz w temperaturach niższych – ok. 40 stopni C. Kolorowe koszule lniane, bluzki lub spodnie przed praniem przewróć na lewą stronę. Zabezpieczy to tkaninę przed przetarciem koloru i powstaniem jasnych smug.

Lnu nigdy nie wirujemy! Ubrań uszytych z lnu nie wybielamy wybielaczami zawierającymi chlor. Pod wpływem chloru włókna lniane kruszą się i biała koszula lub bluzka mogą się po prostu podrzeć.
3
koronka
Koronki

Wymagają szczególnie ostrożnego traktowania. Najlepiej namoczyć je w ciepłej wodzie z niewielkim dodatkiem płynu do prania i uprać ręcznie. Białe można lekko wybielić, dodając do prania torebkę sody oczyszczonej.

Koronkową bieliznę lub bluzki, które najłatwiej mogą ulec zniszczeniu, pierz w specjalnym woreczku do prania. Jest miękki, wykonany z poliestru, ochroni delikatne ubrania i pozwala zabezpieczyć nawet sporych rozmiarów rzeczy. Kosztuje ok. 12 zł.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Michalina
01.04.2020
Staram się moje sukienki prać ręcznie, by nie traciły swojego koloru. Mogę się z wami podzielić doświadczeniem z bluzką. Nie traci swojego koloru nawet w pralce.