geranium

Geranium - właściwości i zastosowanie

interion - specjalista Tipy.pl
Ziele to potocznie zwane anginką warto mieć na parapecie. Jest łatwe w uprawie i ma wiele prozdrowotnych właściwości. I choć niektórzy nie lubią jego specyficznego zapachu, który najlepiej czuć po potarciu szorstkiego listka, warto docenić korzyści, jakie geranium może przynieść dla naszego zdrowia.
1
Właściwości geranium

Pokrywające listki geranium włoski posiadają gruczoły z olejkami eterycznymi o cytrynowo-różanym zapachu. Cenne składniki olejków to m.in. geraniol, cytroelol, pinen oraz gorczyce, garbniki, flawonoidy, alkaloidy, różne kwasy organiczne i witamina C.

To im geranium zawdzięcza swoje właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, odkażające i przeciwbólowe.
2
Olejki eteryczne zawarte w liściach odstraszają również komary. Umieszczone w szafie woreczki z suszonym zielem ochronią zaś ubrania przed molami.
3
Z kilku zmiażdżonych liści geranium można przygotować okład na ból głowy, reumatyczny czy nerwobóle.

Włożony do ucha lekko zgnieciony liść geranium złagodzi ból związany z infekcją.
4
Napar z geranium

Kilka świeżych liści geranium zalej szklanką wrzątku. Zaparzaj pod przykryciem przez 20 minut, a następnie odcedź.

Przestudzony napar warto wykorzystać do płukania jamy ustnej w stanach zapalnych, przy bólu zęba lub gardła. Można nasączyć nim gazę i przykładać na odleżyny, czyraki, egzemę lub przemywać nim chorą skórę.
5
Nalewka z geranium

4 łyżki drobno pokrojonych listków wraz z łodyżkami wsyp do butelki z ciemnego szkła. Zalej 0,5 l wódki, odstaw na 10 dni. Codziennie wstrząśnij buteleczką.

Nalewka (20-30 kropli) dodana do herbaty działa wzmacniająco i przeciwzapalnie przy infekcjach. Można ją wcierać w bolące stawy, wcześniej rozcierając ją w dłoniach.

Powiązane porady

kaszel
opryszczka
ból zęba :)

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Aida S
28.03.2017
do kmk...Witam.. Moja Droga , na zdjęciu jest pelarvonia i nie ma nic wspólnego z GETANIUM.
Do moderatora- Proszę usunąć to zdjęcie, zmienić, gdyż może komuś zaszkodzić jeśli zastosuje leczniczo. Proszę o odpowiedzialność za to co się prezentuje..Pozdrawiam
kmk
06.02.2017
Czy ten kwitnący kwiat na zdjęciu to napewno geranium?