matura

Niezdana matura - co dalej?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Nie jesteś zadowolony z wyników matury, a może po prostu powinęła ci się noga na egzaminie z któregoś przedmiotu. Cóż, takie sytuacje się zdarzają i nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem. Co robić? Czy będzie tak, jak śpiewały Czerwone Gitary: “Znów za rok matura, za rok cały”? Nie zawsze. Osoba, która nie zdała jednego przedmiotu na egzaminie dojrzałości, może go zdawać latem. Ale kto oblał więcej, poczeka, tak jak w cytowanej piosence, aż do przyszłego roku.
1
Jeśli nie zaliczysz jednego przedmiotu, to nie zdasz matury

Aby zaliczyć maturę, należy zdać wszystkie części obowiązkowe. Trzeba więc uzyskać przynajmniej trzydzieści procent punktów możliwych do zdobycia z egzaminów pisemnych z języka polskiego i obcego oraz z matematyki. To samo dotyczy egzaminu ustnego z języka polskiego i obcego. I trzeba było przystąpić do sprawdzianu z wybranego przedmiotu.
2
Do poprawki przystąpisz w sierpniu

Poprawki dla osób, które nie zaliczyły jednego przedmiotu obowiązkowego, przewidziane są na sierpień. Egzaminy dojrzałości, które odbywają się w czerwcu, są przeznaczone wyłącznie dla tych, którzy z przyczyn losowych nie mogli przystąpić do nich w maju, a nie dla tych, którzy chcą poprawić wynik.
3
Co w wypadku niesatysfakcjonującego wyniku?

Termin w sierpniu jest przeznaczony tylko dla tych osób, które nie zdały matury za pierwszym razem, pod warunkiem, że nie zaliczyły jednego egzaminu. Ci, którzy egzamin zdali, ale chcą poprawić uzyskany wynik, będą musieli poczekać rok, do następnych majowych egzaminów dojrzałości.
4
Na studia jeszcze się załapiesz

Wyniki poprawkowych egzaminów maturalnych będą znane jedenastego września, a wtedy jeszcze będzie trwała rekrutacja na wiele kierunków. Poza tym szkoły wyższe prowadzą nabór nawet do końca września, również na studia bezpłatne.

Chociaż trzeba mieć świadectwo dojrzałości, by uczestniczyć w naborze, to jednak nie ma znaczenia, czy absolwent zdał maturę w maju czy w sierpniu. Problemem może być tylko to, że miejsca na najbardziej obleganych kierunkach mogą być już niedostępne. Ale wtedy warto podjąć studia na płatnym kierunku, a po roku się przenieść na darmowe studia.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

wronkaa
24.08.2020
Bardzo mądrze napisane. Ja bym tylko dodała o możliwości robienia szkoły policealnej i zdobycia zawodu za darmo. Szkoły oferują takie kierunki, one są bezpłatne i to jest moim zdaniem bardzo dobra opcja dla kogoś, kto chce poprawiać maturę za rok :)