osa

Jak walczyć z owadami?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Bzyczące towarzystwo może odebrać nam przyjemność obcowania z naturą. Niekończąca się walka z owadami to z reguły stały punkt programu rodzinnego biwakowania, spacerów czy pikniku na łące. Zresztą i w domu, przy otwartych oknach, bardzo szybko dadzą nam się we znaki. Możemy jednak skutecznie je odstraszyć lub zablokować dostęp do naszego mieszkania. Podczas wypoczynku na świeżym powietrzu koniecznie przestrzegajmy kilku zasad.
1
Bliskie spotkania z meszkami i komarami

Ukąszenia meszek i komarów nie są niebezpieczne dla zdrowia, ale są dokuczliwe. Miejsca po ataku meszek potrafią nieźle spuchnąć, a świąd bywa tak silny, że budzi w nocy.

Pamiętajmy, że komary atakują głównie wieczorami, w dzień polują tylko w zacienionych miejscach. Meszki nie boją się słońca i atakują nawet w samo południe!

Warto utrudnić im życie. Zamontować w oknach siatki. Wychodząc z domu, spryskiwać lub smarować skórę preparatem odstraszającym owady. Nie należy tych środków aplikować na skórę podrażnioną. Przeciwwskazaniem jest też opalanie i czas tuż po nim. Jeśli mamy jakieś alergie, przeczytajmy etykietę, by sprawdzić, czy w preparacie nie ma składnika, który nas uczula.
2
Większym zagrożeniem niż meszki i komary są pszczoły i osy

Osa może żądlić wiele razy. Nie zostawia bowiem żądła w ciele ofiary. Pszczoła po użyciu żądła traci je i ginie. Ich jad może powodować silne reakcje uczuleniowe. Owady te krążą wokół słodkiego jedzenia i picia, wpadają do napojów. W plenerze, nim coś ugryziemy, upewnijmy się, że nie ma na tym owada. Pijmy z przezroczystych naczyń, sączmy płyny przez zęby: lepiej, by osa ukąsiła w wargę niż w język lub krtań.

Nie oganiajmy się przed nią, bo to może sprowokować atak. Lepiej poczekać w bezruchu, aż owad odleci. Są zapachy odstraszające owady. Jeśli do oliwki do ciała dodamy parę kropel olejku cytronelowego i odrobinę olejku lawendowego, otrzymamy przyjemnie pachnący, odstraszający owady naturalny środek.

Można kupić w aptece zawierające olejek cytronelowy plastry, spreje, opaski na nadgarstki. Meszki nie lubią zapachu wanilii, migdałów, lawendy, goździków. Odstraszy je posmarowanie skóry w paru miejscach odrobiną… olejku do ciasta.
3
Skuteczne repelenty

Komary i meszki przyciąga zapach naszego ciała. Na meszki jak magnes działa ludzki pot. A więc im bardziej rozgrzana jest nasza skóra, tym bardziej jesteśmy dla nich apetyczni. Jeśli więc wybieramy się w upalny dzień do lasu lub na łąkę, koniecznie weźmy ze sobą środek odstraszający owady (tzw. repelent). Aplikację preparatu trzeba będzie powtarzać co kilka godzin (zwykle co cztery).
4
Wstrząs anafilaktyczny

Jeśli po użądleniu pojawia się duszność, obrzęk warg lub języka, skóra staje się chłodna i spocona, ciśnienie tętnicze spada, trzeba niezwłocznie wezwać pogotowie. Są to bowiem objawy groźnej dla życia reakcji alergicznej – wstrząsu anafilaktycznego. Osoby, które wiedzą, że są uczulone na jad owadów, powinny nosić przy sobie ampułkostrzykawki z adrenaliną.
5
Gdy już nas dopadną...

Po użądleniu pszczoły trzeba jak najszybciej usunąć żądło. To przerwie sączenie się z niego jadu. Najlepiej żądło zeskrobać – paznokciem lub kartą kredytową.

Ukąszenia i użądlenia owadów wywołują reakcję organizmu. Zranione miejsce puchnie, czerwienieje, boli.

Jak złagodzić te dokuczliwe objawy? Ból i obrzęk zmniejszy żel chłodzący, zimna woda, kostki lodu. Obrzmienie po użądleniu hamuje przyłożenie plasterka cebuli.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Ugryzienie komara
Pułapka na komary
komar

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane