świnka skarbonka

Kultura i rozrywka - jak zaoszczędzić?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Nawet gdy nam się nie przelewa, nie rezygnujmy z kina, teatru czy najnowszych książek. Nie musimy też wyrzekać się wyjazdu na wymarzony urlop czy oddawania się swojemu hobby. Wszystko trzeba tylko zaplanować z głową, niekiedy poszukać tańszych alternatyw. Dzięki zniżkom wydamy na nie nawet o ok. 100 zł miesięcznie mniej.
1
Pytaj w kasach

Wiele kin, zwłaszcza dużych, organizuje tak zwane tanie dni. Warto dowiadywać się w kasach, kiedy one wypadają. Obniżki są bowiem znaczące. Można np. kupić dwa bilety w cenie jednego.

W licznych kinach emeryci mogą też oglądać filmy we wcześniejszych godzinach, np. do trzynastej, za 11-12 zł.
2
Idź do taniej księgarni

Gdy lubimy czytać i chcielibyśmy mieć niektóre tytuły na własność, odwiedzajmy księgarnie taniej książki. Są we wszystkich większych miastach. Za wybrane egzemplarze zapłacimy tam nawet o 40% taniej.
3
Korzystaj ze zniżek

Teatry, galerie i muzea oferują emerytom, studentom, a także rodzinom z dziećmi znaczące zniżki na bilety. Można o nich przeczytać na stronach internetowych poszczególnych placówek lub dowiedzieć się w kasach biletowych. Wystarczy zadzwonić.
4
Zapisz się na kurs

Jeśli chcemy rozwijać swoje zainteresowania, szukajmy tanich, nawet darmowych kursów. Zwłaszcza gdy jesteśmy już na emeryturze i mamy dużo wolnego czasu. W domach kultury, klubach seniora, czy na uniwersytetach trzeciego wieku możemy uczyć się języków obcych, malarstwa, rysunku, czy śpiewu za 1/3 normalnej ceny, a czasami za darmo. Mamy również szansę poznać nowych przyjaciół.
5
Zmień operatora

Za rozrywkę, jakiej dostarcza nam telewizja, czy internet, możemy płacić nawet o 50% mniej. Poświęćmy godzinę na analizę naszych opłat i poszukajmy tańszych ofert. A potem zadzwońmy lub idźmy do operatora i poprośmy o zniżkę. Jeśli jej nie otrzymamy, zmieńmy dostawcę mediów.
6
Pomyśl o karcie

Osoby, które lubią podróżować, a ukończyły już 60 lat, powinny zainwestować w kartę seniora. Kosztuje 150 zł, ale uprawnia do korzystnych zniżek. Można z nią przez rok jeździć po całej Polsce o 50% taniej pociągami InterCity, EuroCity, ekspresami oraz TLK.

Uwaga! W niektórych miastach karta seniora przysługuje dopiero po ukończeniu 65. roku życia. Ale upoważnia do zniżek także w kinach, barach, salonach kosmetycznych.
7
Omijaj modne kurorty

Jeśli nie wyobrażamy sobie zimy bez kilku dni w górach, jedźmy tam wtedy, gdy ceny w pensjonatach i hotelach będą najniższe. Przede wszystkim omijajmy terminy ferii dla dzieci i młodzieży. Będzie wtedy mniej tłoczno i zdecydowanie taniej.

Unikajmy też kurortów. Zapierające dech w piersiach krajobrazy znajdziemy, np. w Bieszczadach czy Górach Świętokrzyskich. Nie musimy koniecznie zamieszkać w Zakopanem na Krupówkach, czy w Bukowinie Tatrzańskiej. Zadbajmy też o tani dojazd, np. jednym samochodem wspólnie z przyjaciółmi.
8
Pływaj taniej

Na basenie zrelaksujemy się za grosze, jeśli mamy legitymację emeryta lub rencisty. Wiele pływalni oferuje również karnety, które uprawniają do zniżek. Z takim karnetem możemy przez godzinę pływać w basenie już za 5-8 zł.

Kawa i ciastko w kawiarni to wydatek co najmniej 15 zł. Nie namawiamy do rezygnowania ze spotkań przy kawie. Ale lepiej organizować je w domu. Można to robić na zmianę.
9
Czytaj książki za darmo

Ceny książek są wysokie. Nie rezygnujmy jednak z czytania. Korzystajmy z bibliotek. Na nowości pewnie będziemy musieli trochę poczekać, ale za to sporo zaoszczędzimy. Umawiajmy się też z przyjaciółmi na wymianę książek. Innym rozwiązaniem jest kupno czytnika e-booków za ok. 200 zł. Potem, oprócz płatnych książek, znajdziemy w internecie wiele darmowych, np.: www.wolnelektury.pl.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane