kodeks cywilny

Kiedy można się starać o zachowek?

interion - specjalista Tipy.pl
Jeśli najbliższa rodzina została pominięta w testamencie, należy jej się zachowek. Zabezpiecza on interesy osób tak, by po śmierci członka najbliższej rodziny miały jakieś korzyści ze spadku, nawet jeśli spadkodawca nie ujął tego w oświadczeniu ostatniej woli. Zachowek należy się tylko najbliższej rodzinie zmarłego. Co jeszcze warto wiedzieć o zachowku? Komu dokładnie on przysługuje? W jaki sposób się o niego starać i ile mamy na to czasu? Tego wszystkiego dowiesz się z tej porady.
1
Komu przysługuje prawo do zachowku?

Krąg osób uprawnionych do zachowku jest ograniczony. Prawo do niego przysługuje tylko osobom bliskim spadkodawcy, czyli jego zstępnym, a więc dzieciom, wnukom i prawnukom, a także małżonkom i rodzicom.

Na zachowek nie może natomiast liczyć rodzeństwo, dziadkowie i pasierbowie. W sytuacji, gdy nie ma innych spadkobierców ustawowych, mają jednak do niego prawo rodzice zmarłego.
2
Wysokość zachowku nie ma stałej wartości. Co do zasady wynosi połowę udziału spadkowego, jaki przypadłby danej osobie, gdyby dziedziczyła z mocy ustawy.

Tylko gdy osoba uprawniona do zachowku jest małoletnia lub trwale niezdolna do pracy, przysługuje jej dwie trzecie wartości udziału spadkowego.
3
Zachowek zawsze jest wypłacany w gotówce. Nie można zamiast pieniędzy przekazać części majątku, na przykład obrazów lub samochodu.

Roszczenie osób uprawnionych do zachowku przedawnia się z upływem pięciu lat od ogłoszenia testamentu.
4
Jeśli zachowek nie może być wypłacony dobrowolnie, pozostaje skierować pozew do sądu. Tego rodzaju spraw dochodzi się w sądowym postępowaniu cywilnym

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane