jazda na rowerze

Jak jazda na rowerze wpływa na zdrowie?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

“Raz, dwa, trzy, cztery, zapraszamy na rowery” - tymi słowami zaczyna się piosenka znana chyba każdemu przedszkolakowi. A jazda na rowerze nie tylko sprawia prawdziwą frajdę, tak tak dzieciom, jak i dorosłym, ale też sprawia, że jesteśmy zdrowsi. I choć nie jest to chyba dla nikogo żadnym zaskoczeniem, nie każdy z nas wie, jakie dokładnie korzyści wiążą się z jazdą na tym jednośladzie. Przyjrzyjmy się im bliżej i dowiedzmy się, jak jazda na rowerze wpływa na stan naszego zdrowia.
1
Odchudza, odmładza, dodaje wigoru i zdrowia.

W czasie jazdy na rowerze organizm wydziela endorfiny zwane hormonami szczęścia. To dzięki nim mniej czujesz zmęczenie, za to poprawia się Twoje samopoczucie i zwiększa zadowolenie. Z kolei szybsze krążenie sprawia, że organizm jest lepiej dotleniony i sprawniej funkcjonuje.

Jazda na rowerze to świetny sposób na kształtowanie sylwetki – zlikwidujesz tkankę tłuszczową przede wszystkim z bioder i ud. Najmocniej pracują łydki, ale aktywne są również mięśnie pośladków. Kiedy wjeżdżasz pod górę, pracują także ręce i mięśnie klatki piersiowej.

Podczas wolnej jazdy w ciągu godziny tracisz ok. 300 kcal, szybkiej – ok. 600 kcal. Rower to także znakomity sposób, żeby wzmocnić mięśnie pleców, które podtrzymują dolny, lędźwiowy odcinek kręgosłupa.

Jazda rowerem zmusza do wydajniejszej pracy układ krążenia, chroniąc go przed nadciśnieniem. Podczas rytmicznego pedałowania serce uspokaja się, a każdy jego skurcz jest pełniejszy i lepiej dotlenia narządy wewnętrzne.
2
O czym pamiętać?

Aby przejażdżka była przyjemnością, dwie godziny przed wyprawą nie jedz większych posiłków. Unikaj zwłaszcza ciężkostrawnych produktów, jak ogórki, surowa kapusta, wędzonki i cebula.

Jeśli wybierasz się na dłuższą wyprawę, weź ze sobą wysokoenergetyczne i łatwo przyswajalne przekąski. Mogą to być banany, czekolada, wafle. I nie zapominaj o napojach (dobra jest woda).

Pamiętaj też, że wysiłek fizyczny powinien być dopasowany do wydolności organizmu. W trakcie zbyt dużego może dojść np. do niedocukrzenia organizmu, a tym samym m.in. do zasłabnięcia.

Dlatego, jeśli borykasz się z chorobami układu krążenia, nadciśnieniem, jesteś po zawale lub innych chorobach – zawsze zasięgnij porady lekarza, zanim zaczniesz intensywniej się ruszać.
3
Wybierz najlepszy jednoślad dla siebie

Gdy często jeździsz po polnych drogach lub lesie, wybierz rower górski, tzw. cross-country. Ma dość duże koła i szerokie opony. Jest też najlepszy dla osób z problemami zdrowotnymi.

Do jazdy po mieście wybierz rower dość ciężki, z cienkimi oponami i wysoko uniesioną kierownicą.

Na bite drogi nadaje się rower trekkingowy – ma dość duże koła i szerokie opony.

Rowery szosowe mają wąskie opony, dlatego doskonale sprawdzają się w jeździe po asfalcie, za to bardzo ciężko jeździ się nimi po piachu.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane