ryba

Jak kupować ryby?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Ryby są wartościowym elementem naszej diety. Stanowią źródło białka, kwasów omega-3, witamin A, D i E oraz wielu minerałów. Jednak coraz częściej zawierają sporo metali ciężkich, pestycydów i dioksyn. Czym zatem kierować się przy wyborze najlepszej ryby? Jaka jest różnica między rybami hodowlanymi a dziko żyjącymi? Co to jest ryba maślana? Odpowiedzi na te pytania poznasz w dalszej części porady.
1
Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Przy zakupie ulubionej rybki warto zwrócić uwagę, czy ma lśniącą, śliską, elastyczną skórę, przejrzyste wypukłe oczy (nie mogą być zamglone) i różowe skrzela. Jej łuski muszą przylegać do ciała, a zapach nie może być zbyt intensywny. By mieć pewność, że kupiony produkt jest świeży, wystarczy włożyć go w domu do miski z wodą. Dobra ryba opadnie na dno, niezdatna do spożycia zaraz wypłynie na powierzchnię.
2
Poznaj różnicę między rybami dziko żyjącymi i hodowlanymi

Pierwsze dorastają w naturalnym otoczeniu, a ich pożywienie nie jest sztucznie modyfikowane w przeciwieństwie do ryb hodowlanych. Wydawałoby się, że to ogromna zaleta, ale niestety, środowisko, w którym przebywają, jest coraz bardziej zanieczyszczone, przez co chłoną wiele toksycznych związków, np. tuńczyk, rekin i łosoś bałtycki. Z kolei do hodowli zwykle wykorzystuje się gatunki ryb o niskich wymaganiach, których mięso jest mało wartościowe. To dlatego, że są łatwe w utrzymaniu, potrafią żyć w trudnych warunkach, gdzie występuje duże zagęszczenie – nawet w bardzo brudnych zbiornikach wodnych.
3
Z daleka od pangi i tilapii

Przykładem takich ryb są pangi i tilapie hodowane w Chinach oraz Wietnamie. By nie chorowały, dostają duże ilości antybiotyków. Karmione są sztucznymi paszami i hormonami, które powodują ich szybki wzrost. Mimo że są tanie i wyglądają okazale, te gatunki należy omijać szerokim łukiem!
4
Co kryje się pod tajemniczą nazwą ryba maślana?

To właściwie nazwa handlowa całej grupy, charakteryzującej się dużą ilością oleju w ich mięsie. Zawarte w tych rybach mocno niestrawne woski mogą być przyczyną przykrych objawów: biegunek, wymiotów czy zmian skórnych. Dolegliwości pojawiają się zwykle 2-3 godziny po zjedzeniu ryby, a trwają najwyżej dobę. Wrażliwe są zwłaszcza osoby z chorobami jelit i kobiety w ciąży.
5
Ważny certyfikat i… uczciwy sprzedawca

Dbając o zdrowie swoje i najbliższych, zawsze pytaj o certyfikat. Niebieskie oznaczenie MSC na produktach rybnych i owocach morza gwarantuje, że pochodzą ze zrównoważonych połowów i stabilnych, dobrze zarządzanych łowisk. Dzięki temu w mniejszym stopniu wpływają na ekosystem, pozostawiają więcej ryb w morzach i oceanach oraz sprzyjają innym zwierzętom morskim.

Warto również znaleźć pobliski mały sklep rybny. Zaprzyjaźniony sprzedawca poinformuje Cię, kiedy planuje świeżą dostawę. Wtedy można bezpiecznie robić zakupy.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane