niania dla dziecka

Jak wybrać nianię dla dziecka?
RozaRoza - specjalista Tipy.pl

Bez względu na to, w jaki sposób chcesz szukać niani dla swojego dziecka, będziesz musieć przeprowadzić z nią rozmowę. Rozmowa ta jest jedną z najważniejszych rzeczy, które musisz zrobić. Jest to najlepszy sposób na uzyskanie pierwszej opinii na jej temat. Znalezienie niani, która spełnia twoje oczekiwania wcale nie jest takie łatwe. Musisz ustalić czego oczekujesz od opiekunki dziecka i jakie kwalifikacje powinna ona mieć. Przed rozpoczęciem rozmowy zwróć także uwagę na osobowość niani. Podczas rozmów kwalifikacyjnych będziesz mógł porozmawiać z potencjalnymi nianiami dla twojego dziecka i zadawać im pytania. Pamiętaj jednak, że ubiegają się one o pracę i będą się przedstawiać z jak najlepszej strony.
1
Jaką osobowość powinna mieć niania? Prawdopodobnie jest to trudne do określenia, dopóki nie przeprowadzisz rozmowy kwalifikacyjnej. Otrzymasz odpowiedzi na twoje pytania, a dana osoba z pewnością powie, że jest uczciwa, rzetelna i odpowiedzialna. Jednak rzeczy te są niemożliwe do sprawdzenia podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Dlatego też musisz odrobić swoją pracę domowa dotyczącą osoby, z którą chcesz rozmawiać. Jeśli nie zdecydujesz się na współpracę z agencją, która pomożecie znaleźć odpowiednią nianie, musisz zrobić wszystko, by mieć pewność, że osoba, z którą rozmawiasz jest odpowiednia dla ciebie.
2
Rozmowy kwalifikacyjne – jak dowiedzieć się więcej? Pamiętaj, że więź, która ostatecznie zawiąże się nianią, którą ewentualnie zatrudnisz, zaczyna rozwijać się już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie tylko ty powinieneś zbierać informacje o przyszłej niani, ona również powinna mieć możliwość zadania ci kilku pytań i zebrania informacji o tobie. Traktuj każdą osobę tak, jakby właśnie rozpoczęła współpracę z tobą. Pamiętaj, by rozmowa przebiegała w przyjaznej i pozytywnej atmosferze.
3
O co zapytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Zależy to od tego, czego oczekujesz od niani. Jeśli chcesz osobę z jakimiś szczególnymi zdolnościami, powinny być one zaznaczone już na podaniu o pracę. Innymi słowy, wybrałeś kilka niani, które spełniają twoje oczekiwania, ale masz zastrzeżenia co do ich wykształcenia czy doświadczenia. Powinieneś wówczas o to zapytać.
4
Pytania, które powinny paść podczas rozmowy:

1. Sprawdź wszystkie informacje zawarte w życiorysie. "Widzę, że pracowała pani u państwa Kowalskich w ciągu ostatnich pięciu lat. Na czy polegała pani praca?"
2. Zapytaj o sytuacje z przeszłości. „Kiedy pracowała pani u państwa Kowalskich, jaka najtrudniejsza sytuacja przydarzyła się pani podczas pilnowania ich dzieci? Czemu zrezygnowała pani z pracy u Kowalskich?"
3. Zadaj pytania typu "co zrobisz, jeśli...". "Co zrobisz, jeśli nasz syn powie ci po imieniu? Co zrobisz, jeśli w domu wybuchnie pożar? Co zrobisz, jeśli nasz syn się skaleczy?"
4. Zapytaj ich, co nowego wniosą do twojego domu i co mogą zaoferować. "Szukaliśmy kogoś, kto zachęci naszego syna do dodatkowego czytania książek. Jak możesz nam w tym pomóc?" lub "Poszukujemy osoby do pracy w niepełnym wymiarze czasu wieczorami, gdy nasz syn wróci ze szkoły. Czy będziesz w stanie dostosować się do naszych potrzeb?"
5
Zadawaj pytania otwarte. Zadawanie pytań, na które przyszła niania będzie mogła odpowiedzieć "tak" lub "nie", nie da ci takiego wyniku, jakiego oczekujesz. Pamiętaj, zwracaj uwagę nie tylko na to, co mówi dana osoba, ale także na sposób, w jaki to mówi.

Czy podoba ci się ton jej głosu?
Czy mówi zbyt głośno i zbyt zdecydowanie?
Czy jest cicha i wstydliwa?
Czy ma dużo energii?
Czy jest uśmiechnięta i wydaje się być szczęśliwą?
Czy w pełni i szczerze odpowiada na pytania?
Czy wygląda na zainteresowaną tymi pytaniami?
6
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej musisz wspomnieć o każdym aspekcie pracy, która oferujesz. Musisz powiedzieć o przewidywanym wynagrodzeniu, czasie pracy, świadczeniach, obowiązkach i czasie wolnym oraz wielu innych kwestiach. Powinieneś porozmawiać o ewentualnych wątpliwościach czy problemach, które mogą się pojawić.
7
To jeszcze nie wszystko. Musisz powiedzieć niani, czego od niej oczekujesz. Musi poznać ona twoją osobowość, osobowość twojego dziecka i zasady panujące w domu.

Czy chcesz, aby twoje dziecko przestrzegało dyscyplinę?
Jakie zadania przewidujesz dla niani każdego dnia?
Czy chcesz mieć kontakt z nianią w każdej sytuacji czy tez pozwalasz jej na podejmowanie samodzielnych decyzji?
Czy chcesz, by pomagała twojemu dziecku w nauce czy tylko nadzorowała je?
Jak należy rozwiązywać konflikty?
8
Przestrzegaj wszystkich zasad, a z pewnością wybierzesz odpowiednią nianię dla twojego dziecka.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane