jazda samochodem

Jak jeździć oszczędnie samochodem?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

To jak dużo paliwa zużyje samochód zależy od nas samych. Wystarczy zastosować się przynajmniej do kilku (a najlepiej wszystkich) poniższych wskazówek, a w portfelu zostanie więcej pieniędzy. Pamiętajmy, że jeżdżąc oszczędnie, spalimy nawet o 20% benzyny mniej i zyskamy ok. 100 zł miesięcznie. To już nie grosze, dlatego warto wprowadzić rady w życie jeszcze dziś!
1
Zmień opony na lepsze

Nie oszczędzajmy na oponach, bo to pozorny zysk. Niskiej jakości guma łatwo się rozgrzewa, zwłaszcza na nierównej powierzchni dróg, i pochłania bardzo dużo energii.

Wybierając opony, zwróćmy uwagę na tzw. efektywność energetyczną, czyli opór toczenia. Jest ona oznaczona na etykiecie literami od A do G. Najlepsze są oczywiście gumy klasy A. Dzięki nim możemy zużywać ponad 7% paliwa mniej.
2
Kontroluj ciśnienie

Obniżenie ciśnienia o 1 bar zwiększa opór toczenia aż o 30%. To powoduje, że zużywamy nawet o 8% paliwa więcej. Warto więc przynajmniej raz w miesiącu kontrolować ciśnienie w kołach swojego samochodu.
3
Wyłączaj silnik

Zawsze podczas postoju dłuższego niż 30-60 sekund, np. na czerwonym świetle, wyłączajmy silnik. W ciągu trzech minut pracy na tzw. jałowym biegu silnik zużywa tyle paliwa, ile przy pokonaniu ok. jednego kilometra z prędkością 50 km/godz.
4
Tankuj tam, gdzie taniej

Jeśli dużo jeździmy i często tankujemy, warto wybierać stacje benzynowe, sprzedające paliwo najtaniej. Spróbujmy łączyć zakupy z tankowaniem na stacjach należących do sieci hipermarketów. Tam zawsze benzyna jest tańsza o kilkanaście groszy za litr.

Mniej zapłacimy także na stacjach samoobsługowych. Przy tankowaniu dwa razy w miesiącu do pełna, możemy zaoszczędzić około 15 zł. Rocznie zyskamy więc około 180 zł.
5
Zaplanuj trasę

Jeśli w czasie przedświątecznych zakupów musimy odwiedzić kilka miejsc, zaplanujmy trasę tak, aby była jak najkrótsza. A gdy odwiedzane punkty są stosunkowo blisko siebie, zaparkujmy w takim miejscu, by do każdego można było dojść. Zaoszczędzimy paliwo i czas na szukanie parkingów.
6
Opróżnij bagażnik

Zanim wybierzemy się do sklepu po świąteczne sprawunki, wyjmijmy z samochodu niepotrzebne rzeczy. Pamiętajmy, że im bardziej obciążamy auto, tym więcej spalamy benzyny.

Każde dodatkowe 50 kilogramów zwiększa zużycie paliwa o ćwierć litra na 100 kilometrów. Zostawmy również bagażnik dachowy w garażu, jeśli nie będzie nam potrzebny. Jazda z nim może nas kosztować dodatkowy litr benzyny na 100 kilometrów.
7
Płać kartą, tankuj z rabatem

Przystąpmy do programu moneyback, zwanym też cashback. Oferują go niektóre banki, aby przyciągnąć nowych klientów i zatrzymać stałych. Moneyback to rodzaj premii za aktywne korzystanie z płatności bezgotówkowych.

Płacąc wydaną przez bank kartą, otrzymujemy zwrot części poniesionych kosztów. Mogą to być np. wydatki na paliwo, zakupy, zamówienie w określonej kawiarni itp. W ten sposób możemy zyskać od 0,5% nawet do 10% wydanej kwoty. Banki określają jednak limity zwrotu, np. do 40 zł miesięcznie i do 300 zł rocznie.
8
Postaw na płynną jazdę

Płynna jazda to klucz do zmniejszenia wydatków na paliwo. Zwłaszcza w długiej trasie. Po rozpędzeniu auta do prędkości, z jaką chcemy jechać, utrzymujmy ją jak najdłużej. Nie zwalniajmy i nie przyspieszajmy, jeśli nie ma takiej konieczności.
9
Przesiądź się

Jeśli mieszkamy poza miastem, w którym pracujemy, samochodem dojeżdżajmy tylko do jego granic. Potem przesiądźmy się do tramwaju lub autobusu. Nie warto tracić paliwa w korkach i denerwować się, że nie zdążymy…
10
Wstawaj wcześniej

Jeśli podejrzewamy, że w drodze mogą być korki, wyruszmy na tyle wcześnie, aby nie denerwować się, że nie zdążymy. Stres za kółkiem sprawia, że jeździmy bardziej agresywnie, częściej naciskamy pedał gazu i hamulec. A to nie tylko wpływa na większe zużycie paliwa, ale i na bezpieczeństwo jazdy.
Strona 1 z 3

Komentarze (0)

* Pola wymagane