niepełnosprawność

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawnych?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Widok niepełnosprawnej osoby, np. mijanej na przejściu dla pieszych młodej kobiety na wózku inwalidzkim, najprawdopodobniej nie pozostanie bez reakcji kilkulatka. Młodsze dziecko obejrzy się i wprost zapyta, dlaczego ta pani jeździ takim dziwnym pojazdem. Starsze zapewne poczeka do wieczora i wtedy zacznie zadawać pytania o spotkanego niepełnosprawnego. Jak z nim o tym rozmawiać?
1
Nie traktuj niepełnosprawności jak tabu. Gdy dziecko zobaczy niepełnosprawnego i zacznie o niego pytać, nie strofuj jej, nie zmieniaj tematu. W przeciwnym razie może odnieść wrażenie, że nie wolno o tym rozmawiać.
2
Odpowiadaj na pytania dziecka. Staraj się mówić zwyczajnym głosem, nie szepcz, nie uciekaj wzrokiem w bok, aby nie pomyślała, że ta rozmowa jest dla ciebie trudna i krępująca.
3
Jeśli dziecko zapyta, dlaczego tamta osoba jeździ na wózku, odpowiedz jak najprościej np: „Ta pani nie może chodzić”. Gdy spyta, dlaczego, wytłumacz: „Myślę, że ma chore nogi”. Unikaj obraźliwych, pejoratywnych określeń, takich jak „kaleka” czy „upośledzony”.
4
Zapewnij dziecko, że pomimo niepełnosprawności ta osoba jest zwyczajnym człowiekiem. Powiedz, że tak jak mama i tata ogląda telewizję, spotyka się z przyjaciółmi, lubi spacery. Tyle, że wózek zastępuje jej nogi.
5
Czytaj przedszkolakowi książeczki, w których bohaterami są dzieci niepełnosprawne. Za zadanie mają naukę tolerancji.

Powiązane porady

karmienie piersią
mały geniusz
Dziecko smarka nos

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane