noworodek

Jakie kosmetyki dla noworodka?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Jako świeżo upieczona mama na pewno masz wokół siebie mnóstwo bliskich, które udzielają ci cennych rad. Zdarza się, że od różnych osób słyszysz sprzeczne opinie na temat sposobów kąpania smyka, używania zasypki, oliwki oraz innych akcesoriów do pielęgnacji niemowlaka. Fakt, że w sklepach i drogeriach pojawia się coraz więcej preparatów dla niemowląt też nie ułatwia ci sprawy. Gdy patrzysz na półki pełne rozmaitych kosmetyków, czujesz się zagubiona i sama nie wiesz, który preparat ci się przyda, a jakiego nie musisz kupować. Spróbujmy rozwiać niektóre wątpliwości.
1
Do skóry po kąpieli: oliwka czy mleczko?

Wszystko zależy od wieku dziecka. Skóra maluszka tuż po narodzinach jest mocno wysuszona. Dlatego w pierwszych tygodniach życia lepiej zdaje egzamin oliwka, która dobrze natłuszcza ciało.

Jednak po miesiącu naskórek dziecka staje się dojrzalszy, a przesuszenie zazwyczaj mija. Wtedy powinnaś zrezygnować z oliwki, gdyż inaczej doprowadzisz do zatkania ujść gruczołów łojowych, co może nasilić łojotok powodujący pojawienie się krostek. Aby uniknąć takich problemów, używaj balsamu lub mleczka nawilżającego dla niemowląt. Mają one lekką konsystencję, szybko się wchłaniają, nie zatykając przy tym porów skóry.
2
Do mycia ciała mydełko czy emolienty?

Kosmetyk używany do kąpieli maleństwa należy dostosować do stanu jego skóry. Jeżeli jest zdrowa (nie łuszczy się, nie jest podrażniona), możesz sięgnąć po zwykłe mydełko, oczywiście dla niemowląt. Zdrowej skórze nie zaszkodzi też płyn do kąpieli dla dzieci. Pamiętaj: gdy wlejesz go do wanienki, nie używaj już mydła.

Jeśli zaś maluszek ma suchą, szorstką lub atopową skórę, zamiast mydła potrzebuje specjalnych kosmetyków – syndetów albo emolientów. Są to preparaty, które zawierają łagodne substancje myjące i tworzą na skórze filtr chroniący ją przed utratą wody. Dzięki temu nie tylko myją ją, ale też nawilżają, łagodzą podrażnienia oraz niewielkie zaczerwienienia.
3
Przeciw odparzeniom zasypka czy krem?

Kiedyś do pielęgnacji pupy stosowano zasypki. Dziś jednak wypierają je kremy przeciw odparzeniom. A o podrażnienia nietrudno, bo pośladki dziecka przez całą dobę są pozbawione dopływu powietrza i narażone na kontakt z moczem i kałem.

Kremy oraz maści zapobiegają utracie wody z naskórka i tworzą na skórze warstwę, dzięki której ryzyko podrażnień jest mniejsze. Pudry, chociaż działają na skórę kojąco, trudno jest rozprowadzić równomiernie. Pod wpływem wilgoci oraz wysokiej temperatury zbrylają się, tworząc w fałdkach ciała grudki i skorupkę nie przepuszczającą powietrza.

Tak samo zachowują się w połączeniu z kremem, dlatego nie wolno stosować ich jednocześnie. Najlepiej posmarować pupę dziecka cienką warstwą kremu albo maści na odparzenia.
4
Podczas przewijania chusteczki czy woda?

Zdrową skórę można wycierać chusteczkami, jednak podrażnioną lepiej myć tradycyjnie. Nawilżane chusteczki to jeden z najczęściej kupowanych produktów przez młode mamy – aż 93 proc. z nich nie wyobraża sobie przewijania bez używania chusteczek!

Jednak wybierając je, warto zwrócić uwagę na ich rodzaj (sensitive są delikatne, a te z balsamami dodatkowo pielęgnują naskórek). Jeśli jednak maluszek ma podrażnioną skórę lub odparzy sobie pupę, lepiej użyć przegotowanej wody, mydła oraz płatków dla niemowląt.
5
Do mycia główki: szampon czy mydło?

Najpierw możesz kupić mydło, jednak po czterech tygodniach zacznij stosować szampony dla niemowląt. Większość z nich jest bowiem przeznaczona dopiero dla maluchów po pierwszym miesiącu życia. Szampony dla niemowląt nie powodują szczypania w oczy i mają pH zbliżone do skóry dziecka.

Za to delikatnie myją włosy i pielęgnują je, co sprawia, że łatwo się rozczesują. Noworodkowi lepiej jednak myć włoski mydełkiem, którego zwykle używasz do kąpieli. Zawiera ono łagodne substancje myjące a więc na pewno jej nie podrażni. Myj główkę maluszka często, ponieważ bardzo się poci pod czapeczką. Poza tym osiada na niej kurz oraz pyłki roślin, które są alergenami i mogłyby zaszkodzić twemu maleństwu.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

zapobieganie odparzeniom
niemowlak
dziecięcy manicure

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane