kupno domu, kupno mieszkania, negocjowanie ceny mieszkania

Jak nie dać się oszukać deweloperowi?
AdelaAdela - specjalista Tipy.pl

Niektórzy myślą, że w dobie kryzysu na rynku nieruchomości, deweloperzy są na tyle zdesperowani, by sprzedać nieruchomość pierwszej lepszej osobie na takich warunkach, jakich sobie ona zażyczy. Marzenie...
Kupno nieruchomości wciąż wiąże się z negocjacjami między dwiema stronami o nieco sprzecznych interesach. Na tym polu deweloperowi często łatwo uzyskać przewagę, ponieważ zna on techniki, dzięki którym może manipulować nieprzygotowanym klientem. Z tego powodu warto dowiedzieć się, co zrobić, żeby nie dać się oszukać deweloperowi.

1

Przygotujcie wspólne stanowisko. W kupno domu zazwyczaj zaangażowanych jest kilka osób: mąż, żona, przyjaciel, rodzice. Bardzo ważne jest, żeby wszyscy prezentowali wspólne stanowisko. Nie musi ono odzwierciedlać rzeczywistości. Często zdarza się, że mąż jest zachwycony domem, jednak żona ma pewne wątpliwości. Jeśli deweloper to zauważy, nie przepuści takiej okazji i będzie robił wszystko by wykorzystać „rozłam” na swoją korzyść. Deweloperzy mówią często: „widziałem, że facetowi podobał się dom, muszę tylko popracować nad żoną”.

2

Patrz na prawdziwą wartość nieruchomości. Cyniczny pogląd, że wszyscy kłamią, nie jest dobrą bazą pod negocjacje. Należy jednak zachować zdrowy sceptycyzm. Stwierdzenia takie jak „2% upustu za podpisanie umowy do końca tygodnia”, nie powinny robić na tobie wrażenia. Jeśli pokażesz deweloperowi, że oferta nie jest tak ważna, że będziesz rozpaczać, gdy wymknie ci się z rąk, na pewno będzie on bardziej skłonny do negocjacji.

3

Zostaw ego za drzwiami. Nie ma nic gorszego od zaangażowania w negocjacje własnego ego. Nie daj się podpuścić deweloperowi, który będzie sugerował, że jeśli nie stać cię na zapłacenie proponowanej przez niego ceny, powinieneś rozejrzeć się za czymś mniejszym. Opieraj negocjacje na cenach rynkowych, a nie na własnych ambicjach, czy emocjach.

4

Nie okazuj słabości. Jeśli masz jakieś osobiste problemy, nie wspominaj o nich. Gdy zależy ci na czasie, bo np. twoja narzeczona jest w ciąży albo jesteś w trakcie rozwodu, nie mów o tym deweloperowi. Żadna z tych informacji nie zapewni ci lepszej ceny. Będą one tylko świadectwem twojej słabszej pozycji w negocjacjach. Zachowuj się tak, jakbyś był zainteresowany kupnem nieruchomości, ale nie zdesperowany do zrobienia tego za wszelką cenę.

5

Zbierz niezbędne informacje. Dowiedz się jak najwięcej o danej nieruchomości, lokalnym rynku, cenach, które za ten sam metraż proponuje konkurencja. Podejmując rozmowę z deweloperem, dasz mu do zrozumienia, że masz rozeznanie w temacie. Będzie się musiał wówczas postarać, żeby przekonać cię do podpisania umowy. Oto kilka rzeczy, które warto wiedzieć przed rozpoczęciem negocjacji:
- jak wygląda okolica, jaka jest średnia cena za metr kwadratowy w sąsiedztwie?
- w jakiej kondycji jest rynek nieruchomości?
- czy miały miejsce już jakieś zmiany ceny?
- ile innych nieruchomości ma do sprzedania deweloper? jak bardzo zależy mu na sprzedaży?
- jaką ofertę proponuje konkurencja?

?

Wskazówki
* Dzięki odpowiednim informacjom będziesz w stanie wynegocjować najlepszą możliwą cenę za daną nieruchomość. Pamiętaj jednak, żeby zwrócić uwagę także na inne aspekty związane z mieszkaniem w danym miejscu: parkingi, bliskość szkół, przystanków, dobra komunikacja miejska, place zabaw, tereny zieleni.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane