przyjaciółki

Jak nie być zaborczą przyjaciółką?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Twoja przyjaciółka zadzwoniła, że coś jej wypadło i nie ma czasu na spotkanie. A tak się na nie cieszyłaś! Jest ci przykro, może nawet się na nią obraziłaś. Jak mogła cię tak zawieść - myślisz z wyrzutem. Tymczasem warto pamiętać o tym, że przyjaźń to również danie drugiej sobie trochę wolności, zgoda na to, że jej życie nie będzie się kręcić wokół waszej relacji.
1
Aby być razem

Od tego się ma przyjaciół, by móc na nich liczyć zawsze, nawet w błahych sprawach – myślisz, prawda? Ale tak nie jest. Jeśli ma to być dojrzała i autentyczna relacja, przyjaciele powinni dawać sobie wolność. Przyjaźń to pokora i zgoda na inność, na prawo drugiej osoby do własnego życia. Wszelkie przejawy zazdrości, manipulacji, zawłaszczania i wymuszania są przeciwne przyjaźni. Bo „nie ma się” przyjaciół, lecz „jest się” z przyjaciółmi.
2
Reguły przyjaźni

Daję ci wolność – to zgoda na prawo do własnego życia i własnych sądów. To, że się przyjaźnimy, nie oznacza, że musimy zawsze wybierać to samo. Nie wymagam wzajemności. W przyjaźni nie ma miejsca na wyliczanie zasług ani pretensje w rodzaju: „Bo ty za rzadko do mnie dzwonisz!”.

Jest szacunek i deklaracja: „Mam czas dla ciebie wtedy, gdy mnie potrzebujesz”. Dbam o twoje dobre imię – nawet jeśli rzadko się widujemy, nie zwalnia mnie to z lojalności wobec ciebie. Nie opowiadam o twoich sprawach innym.
3
Nie wtrącam się, lecz wyrażam swoje zdanie i proponuję rozwiązanie (ale go nie narzucam). Wspieram cię w trudnych momentach – wsparcie to milcząca bliskość. Gotowość do poświęceń. Pielęgnuję naszą relację – jeśli nie mamy czasu na spotkania, dzwonię, wysyłam SMS-y, e-maile, interesuję się, co u ciebie. Nie doradzam nieproszona, ale zawsze uważnie i cierpliwie cię słucham.

Nie oceniam cię, lecz mówię, co czuję (nie: „Ależ ty jesteś naiwna!”, lecz: „Nie potrafię zrozumieć, dlaczego tak się zachowałaś”). Lubię i szanuję siebie. Tylko osoba z wystarczającym poczuciem własnej wartości zaakceptuje odmienność drugiej osoby. Nie potrzebuje jej przyjaźni do tego, by poczuć się kimś wartościowym.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Przyjaźń
zadowoleni ludzie
przebaczenie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane