dziecko uzależnione od komputera

Jak odciągnąć dziecko od komputera?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Bez gier i internetu nie wyobraża sobie życia? Warto mu pomóc wrócić do rzeczywistości… Świat naszych pociech jest zupełnie inny niż ten, który pamiętamy ze swojego dzieciństwa – pełen zabaw na podwórku, spotkań i burzliwych rozmów z rówieśnikami. Po prostu – nasze dzieci mają możliwości, o jakich nam się nie śniło, i trudno się dziwić, że z nich korzystają. Problem zaczyna się wtedy, gdy zauważamy, że komputer zamiast wzbogacać, ogranicza. Na przykład dziecko zaniedbuje naukę, zbyt mało się rusza, a poza szkołą w ogóle nie widuje się z kolegami i koleżankami.
1
Przede wszystkim trzeba dać dziecku sygnał, że mamy zastrzeżenia do jego zachowania. Wytłumaczmy, że siedzenie nad klawiaturą w każdej wolnej chwili jest niekorzystne dla zdrowia (oczu, kręgosłupa, a nawet figury). Rozmawiajmy też o niebezpieczeństwie wpadnięcia w komputerowy nałóg.
2
To coraz powszechniejsze zjawisko wśród młodzieży. Jeśli dziecko nie potrafi samo się kontrolować, my musimy postawić granice. Zaproponujmy, ile czasu dziennie może spędzać przed monitorem (1-3 godziny dziennie) i zarazem podsuwajmy inne propozycje spędzania wolnego czasu. To ważne, ponieważ same ograniczenia nie skutkują. Postarajmy się stwarzać jak najwięcej naturalnych okazji, które odciągną dziecko od komputera.
3
Organizujmy np. zajęcia, w które może włączyć się cała rodzina – wyprawa do kina, basen, wycieczka rowerowa. Młodsze dziecko mając do wyboru komputer lub aktywne spędzanie czasu z rodzicami zwykle wybierze drugi wariant. Nastolatek nie zawsze przystanie na te propozycje, ale warto mu je składać.
4
Pociechę w każdym wieku dobrze jest zachęcać do rozwijania pasji (sport, taniec, fotografia) i zadbać, by odwiedzała i zapraszała do siebie kolegów.

Nie używajmy komputera jako wygodnego sposobu na zajęcie dziecka, by mieć tzw. święty spokój. To się później mści. Same nie traktujmy komputera jak najlepszej i jedynej rozrywki.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane