nastolatki

Jak wychowywać nastolatków?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
“Małe dzieci - mały kłopot, duże dzieci - duży kłopot” mówi popularne polskie przysłowie. A największy kłopot to wychowanie nastolatka. Jak przygotować się do tego wyzwania? Co robić, by dziecięcy egocentryzm nie przekształcił się w całkiem dorosły egoizm? Wskazówki, które przeczytasz poniżej, to oczywiście jedynie wierzchołek góry lodowej, ale naprawdę warto wziąć je na poważnie i jak najszybciej wprowadzić w życie.
1
Stawianie granic

Konsekwentnie przestrzegaj wspólnie ustalonych reguł. Gdy np. z powodu zmęczenia jesteśmy gotowi ustąpić kolejnym żądaniom, warto uzmysłowić sobie, że postawa roszczeniowa utrwala się. Z tego się nie wyrasta! To naszą trudną rolą jest pokazanie dzieciom, że nie mogą dostać wszystkiego.
2
Godziny dla rodziny

Gdy dziecko dorasta, polecenia stają się coraz mniej skuteczne. Lepiej wytłumaczyć, dlaczego te, a nie inne zasady są dla nas, rodziców, ważne. Np.: „Widzisz, przyjaźnię się z Ewą od lat i nigdy mnie nie zawiodła. Gdy nie mogę się z nią spotkać, nie obraża się, bo wie, że musiałam mieć ważny powód”.
3
Szczere rozmowy

Najlepszym prezentem, jaki rodzice mogą dać, jest świadomość, że myślą to, co mówią i mówią to, co myślą. Dla wielu z nas siadanie za stołem „by porozmawiać”, to sztuczna sytuacja. Lepiej zarezerwować godzinę lub dwie w weekend, by razem wybrać się na spacer z psem, pójść do księgarni i przy okazji pogadać na temat książek, jakie lubimy. Albo po prostu wysłuchać, jak nastolatek z przejęciem opowiada o najsławniejszym kanale na YouTubie, bo wtedy dowiemy się, co go interesuje, co jest dla niego ważne.
4
Nie jest OK

Rodzice próbują stanowić reguły, a nastolatki nieustannie próbują je omijać lub podważać. To nic złego, bo tak budują swoją samodzielność. Warto zaakceptować fakt, że część z naszych przekonań zaakceptują, część odrzucą. Dzięki temu kiedyś same w swoim życiu potrafiły powiedzieć „nie” wtedy, gdy trzeba będzie to zrobić.

Powiązane porady

marihuana
zagrożenia w Internecie
rozmowa o seksie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane