dentysta

Badanie żywotności miazgi - na czym polega?
aurelion - specjalista Tipy.pl

Testy żywotności miazgi zaleca się w przypadku, gdy w wyniku urazu szczęki doszło do złamania, zwichnięcia lub rozchwiania zęba. Dodatkowo wskazaniem do takiej oceny może być głęboka próchnica. Na czym polega to badanie? Jak interpretować jego wyniki? Tego dowiesz się z dalszej części porady.
1
Do analizy żywotności zęba najczęściej wykorzystuje się urządzenie generujące prąd – w taki sposób, by impuls nie dochodził do ozębnej. Przed wykonaniem badania ząb jest osuszany silnym strumieniem powietrza, a dziąsło zabezpieczone ligniną. Następnie do zęba przyłożone zostaje urządzenie generujące impulsy elektryczne w skali od 0 do 80 A (0-40 A oznacza, że miazga zęba jest żywa; 40-80 A wskazuje na stan zapalny zęba, a ponad 80 A oznacza miazgę martwą).
2
Inną powszechną formą przeprowadzenia testu jest badanie reakcji na zimno. W tym przypadku zazwyczaj stosuje się kulkę z waty nasączoną zmrożonym chlorkiem etylu, którą przykłada do zęba.
3
Niestety nie wystarczy jednorazowe wykonanie badania. Tuż po urazie ząb może być w szoku pourazowym, przez co wynik wyjdzie zafałszowany. Zaleca się powtórzenie testów kilkakrotnie.

Komentarze (0)

* Pola wymagane