praca po studiach, praca dla absolwent, praca dla absolwentów

Jak znaleźć pracę po studiach?
KaskaBy - specjalista Tipy.pl

Każdy absolwent wyższej uczelni w dniu otrzymania dyplomu myśli, że świat stoi przed nim otworem. Jednak gdy tylko opuści uczelniane mury przekonuje się, że rynek pełen jest bezrobotnych magistrów i inżynierów, a wyższe wykształcenie nie stanowi gwarancji zatrudnienia. Co zrobić, żeby znaleźć pracę po studiach? To pytanie zadaje sobie co roku kilkaset tysięcy młodych ludzi. Oto kilka porad, które mogą pomóc ci odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości.
1
Sprawdź w internecie, jakie firmy z branży związanej z twoim kierunkiem studiów działają w regionie. Nie czekaj, aż któraś z nich zamieści ogłoszenie o pracę. Najlepiej osobiście udaj się do siedziby firmy i zapytaj, czy nie szukają pracownika o kwalifikacjach takich jak twoje. Miej ze sobą CV i list motywacyjny, w którym koniecznie uzasadnij, dlaczego interesuje cię praca w tej właśnie firmie. Pamiętaj, żeby list był zawsze dopasowany do profilu konkretnej firmy. Jeśli firma nie prowadzi obecnie rekrutacji, zaproponuj, że zostawisz swoje dokumenty „na przyszłość”.
2
Przeglądaj na bieżąco oferty pracy umieszczane w internecie. Jeśli któraś z nich spełnia twoje oczekiwania, wyślij aplikację. Nie załamuj się, jeśli od razu nie otrzymasz telefonu z zaproszeniem na rozmowę. Oferta pracy jest zazwyczaj aktualna przez ok. 2 tygodnie od daty jej opublikowania, więc nie spodziewaj się odzewu przed upływem tego terminu.
3
Jeśli nie uda ci się znaleźć pracy od razu, dobrym rozwiązaniem jest rejestracja w Urzędzie Pracy. Dla osób bezrobotnych powyżej 26. roku życia jest to jedyna szansa na ubezpieczenie zdrowotne. Status bezrobotnego, prócz uciążliwego obowiązku okresowego potwierdzania swojej zdolności do pracy, ma też swoje zalety. Dzięki niemu możesz ubiegać się o staż płatny z Urzędu Pracy. Oferty stażów dostępne są na stronie Urzędu Pracy oraz na innych portalach z ofertami pracy. Możesz również udać się do firm, w których chciałbyś pracować i zaproponować im odbycie przez ciebie stażu. Pracodawcy są skłonni przyjmować absolwentów na staż, ponieważ zyskują wówczas „darmowego” pracownika. Dla ciebie jest to natomiast doskonała okazja nabycia cennego doświadczenia zawodowego. Osoby, które podczas stażu zrobią na pracodawcy dobre wrażenie, mogą liczyć na zatrudnienie po zakończeniu stażu. Staż może trwać od 3 miesięcy do roku czasu.
Status bezrobotnego umożliwia ci również uczestniczenie w bezpłatnych szkoleniach organizowanych przez Urząd Pracy. Szkolenia te trwają kilka tygodni i odbywają się w godzinach „szkolnych”, tj. najczęściej od 8 do 16. Nie ma zatem możliwości jednoczesnego uczestniczenia w szkoleniu i odbywania stażu.
4
Nawet jeśli z jakiegoś powodu wciąż pozostajesz bezrobotny, pamiętaj o ciągłym podnoszeniu swoich kwalifikacji. Zapisz się na kurs, poszukaj w internecie informacji na temat darmowych szkoleń online. Wykorzystaj ten czas na rozwijanie zainteresowań i podnoszenie kwalifikacji. Zamiast „dziury” w CV będziesz się mógł pochwalić ukończonymi kursami i uzyskanymi certyfikatami.
5
Nie przejmuj się! Sytuacja na rynku pracy, zarówno w Polsce, jak i na świecie, sprawia, że znalezienie pracy jest trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Z tego powodu nie należy się poddawać ani załamywać. Znalezienie satysfakcjonującej pracy to tylko kwestia czasu.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Wiolka999
12.08.2019
Nie łatwo jest znaleźć pracę po studiach, ale można i da się , wystarczy wiedzieć, gdzie jej szukać i jak jej szukać.
Ja miałam duże wątpliwości i obawy, ale niepotrzebnie, bo jest mnóstwo stron z ofertami pracy.