pogrzeb, planowanie pogrzebu, organizowanie pogrzebu

Jak zaplanować pogrzeb?

PersefonaPersefona - specjalista Tipy.pl
Śmierć bliskiej osoby jest zawsze wstrząsającym wydarzeniem. Szczególnie trudne jest przezwyciężenie żalu po stracie i zaplanowanie pogrzebu. Oto kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać w tej ciężkiej chwili.
1

Karta zgonu. Podstawowy dokument, bez którego nie uda się załatwić żadnych formalności związanych z pogrzebem. W przypadku, gdy śmierć miała miejsce w domu zmarłego lub w szpitalu, kartę zgonu wystawia lekarz. Jeśli śmierć nastąpiła w wyniku przestępstwa lub wypadku, zwłoki mogą zostać przewiezione do zakładu medycyny sądowej. Wówczas kartę zgonu wystawia lekarz sądowy.

2

Zakład pogrzebowy. Wybieramy zakład pogrzebowy, którego lokalizacja, ceny i zakres usług odpowiadają naszym potrzebom. Telefonicznie ustalamy z pracownikiem zakładu termin przewiezienia zwłok do chłodni lub kostnicy miejskiej. Pogrzeb musi się odbyć przed upływem 72 godzin od daty śmierci, chyba że zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej – wówczas na pochówek mamy tylko 24 godziny.
Zakres usług różni się w zależności od zakładu. Jeśli chcemy, możemy poszukać zakładu, który zajmie się całością organizacji pogrzebu (włącznie z ubraniem i uczesaniem zmarłego oraz przygotowaniem nekrologów w prasie). Pamiętajmy, żeby wszystkie usługi i ich ceny zawrzeć w formie pisemnej umowy.

Z zakładem musimy ustalić przede wszystkim datę pogrzebu (lub kremacji), cmentarz i miejsce pochówku oraz rodzaj obrządku religijnego. Będziemy również poproszeni o wybór trumny, w której ma zostać pochowany zmarły.
Do zakładu pogrzebowego musimy zabrać: kartę zgonu, dowód osobisty zmarłego, zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu lub (jeśli zmarły był emerytem lub rencistą) ostatni odcinek emerytury/renty.
Za usługę możemy zapłacić gotówką, kartą lub przelewem. Istnieje także możliwość upoważnienia zakładu pogrzebowego do pobrania należności z zasiłku pogrzebowego wydanego przez ZUS (pod warunkiem, że w chwili śmierci zmarły był ubezpieczony).

3

Wykup kwatery na cmentarzu. Jeśli zmarły nie posiadał wykupionego miejsca na cmentarzu, należy takie miejsce wykupić.

4

Wybranie miejsca na nabożeństwo żałobne. Nabożeństwo żałobne może mieć miejsce w kościele lub w kaplicy cmentarnej. Szczegóły nabożeństwa należy ustalić z księdzem.

5

Rozwieszenie klepsydr i wydrukowanie nekrologów w prasie. W lokalnej gazecie możemy zamówić nekrolog. Wzory klepsydr są również dostępne w internecie.

6

Zamówienie wieńców. W kwiaciarni zamawiamy wieńce, wiązanki i kwiaty na pogrzeb.

7

Przygotowanie zmarłego do pogrzebu. Jeśli nie zleciliśmy tego zakładowi pogrzebowemu, musimy sami przygotować zmarłego na pogrzeb – ubrać go, uczesać i ogolić.

8

Akt zgonu. Po akt zgonu musimy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego właściwego ze względu na miejsce zgonu. Akt zgonu jest niezbędny do otrzymania zasiłku pogrzebowego, wypłaty ubezpieczenia na życie, czy załatwienia formalności związanych z postępowaniem spadkowym. Dokumenty jakie musimy mieć ze sobą to: karta zgonu, dowód osobisty swój i zmarłego, odpis aktu urodzenia (jeśli zmarłym jest dziecko), książeczka wojskowa (gdy zmarły to mężczyzna poniżej 50 roku życia), akt małżeństwa (jeśli zmarły to współmałżonek). Musimy również napisać podanie o wydanie trzech odpisów aktu zgonu.

Zgłoszenie zgonu musi nastąpić najpóźniej w ciągu 72 godzin od daty śmierci, lub 24 godzin jeśli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej. Jeśli zgon nastąpił w szpitalu, to szpital jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zasady ubierania się - pogrzeb
trumna
Dwa białe misie

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Marek
08.08.2016
faktycznie część informacji trochę nieaktualna ale i tak każde informacje przydatne na ten trudny czas, moim zdaniem najważniejszy jest wybór odpowiedniego zakładu pogrzebowego bo wtedy oni bardzo człowieka potrafią odciążyć i wieloma sprawami się zajmują, my korzystaliśmy z centrum pogrzebowego u nas w Wieliszewie i faktycznie niemal wszystko było na ich głowie za co jesteśmy wdzięczni
M
28.12.2015
"Pogrzeb musi się odbyć przed upływem 72 godzin od daty śmierci, chyba że zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej – wówczas na pochówek mamy tylko 24 godziny. " - Bzdura. Jeszcze się nie spotkałam z tak szybkim pogrzebem, 5 dni to minimum, a w przypadku sekcji to nawet 10-14 dni.