handel na bazarze

Sprzedaż warzyw i owoców na targu - jakie obowiązują zasady?

aurelion - specjalista Tipy.pl
Masz działkę lub ogród i uprawiasz na niej owoce, warzywa i kwiaty? Pewnie nieraz myślałaś o tym, by sprzedać je na targu. To dobry sposób na dorobienie do pensji, jednak czy nie jest obciążony żadnymi dodatkowymi opłatami (np. podatkiem)? Podpowiadamy jakie przepisy obowiązują osoby, które chcą sprzedawać produkty pochodzące z własnych upraw.
1
Jeśli chcesz sprzedawać wyhodowane przez siebie kwiaty, warzywa czy owoce, nie zapłacisz podatku dochodowego od sprzedaży. Nie trzeba go bowiem płacić od produktów roślinnych z własnych upraw, sprzedawanych w stanie nieprzetworzonym - i to niezależnie od tego, czy są one uprawiane w przydomowym ogródku, w gospodarstwie rolnym czy w donicach na balkonie.
2
Należy jednak pamiętać, że czym innym jest sprzedaż własnych, nieprzetworzonych roślin, a czym innym sprzedaż z zyskiem roślin kupionych wcześniej, np. w hurtowni. To drugie jest już bowiem działalnością gospodarczą, która wiąże się z obowiązkiem rozliczenia z podatku od sprzedaży.
3
Handel na bazarze nie każdemu będzie się jednak opłacał. Od handlujących na targowiskach – a prawo uznaje za takie każde miejsce, w którym prowadzona jest sprzedaż – wymagana jest opłata targowa.

Dotyczy to więc nie tylko targów i bazarów, ale i przejść podziemnych, hal przeznaczonych do targów, aukcji i innych zadaszonych miejsc.
4
Trzeba wiedzieć, że za prowadzenie sprzedaży jest uznawana nie tylko sfinalizowana transakcja, ale już samo wystawienie towaru oznaczonego ceną.
5
UWAGA! Za handel w miejscach do tego niedostosowanych, na przykład na chodnikach, grozi kara grzywny do 5 tysięcy złotych!
Straż miejska może nawet zabrać towar, również wtedy, kiedy całym straganem jest folia, położona na ziemi

Powiązane porady

Wakacje
palnik gazowy
oszczędność

Komentarze (0)

* Pola wymagane