błyskawica, zdjęcie błyskawicy, blyskawica zdjecie

Jak zrobić zdjęcie błyskawicy?
BazyliaBazylia - specjalista Tipy.pl

Błyskawice, jako jedne z najbardziej nieprzewidywalnych sił natury, stanowią nie lada wyzwanie dla fotografów. Wszyscy widzieliśmy wspaniałe zdjęcia błyskawic, zastanawiając się jak samemu zrobić takie zdjęcie, gdy następnym razem będziemy świadkiem burzy. Oto kilka wskazówek, które powinny pomóc w uchwyceniu błyskawicy:
1
Używaj stabilnej powierzchni.
O ile zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem jest statyw, w rzeczywistości wystarczy jakakolwiek stała powierzchnia. Niektórzy ludzie stosują np. poduszki.
2
Skieruj obiektyw nad horyzont.
Spokojnie można powiedzieć, że większa część błyskawicy jest widoczna wysoko na niebie. Może brzmi to banalnie, ale należy zwrócić uwagę na to, że w takim wypadku twoje pole widzenia będzie skierowane właśnie na niebo. Nie przejmuj się pustym niebem w kadrze, kiedy burza się zacznie, niebo będzie wyglądać znacznie bardziej emocjonująco.
3
Uwzględnij w kadrze coś interesującego.
Kiedy rozpocznie się burza, nie zapomnij uwzględnić w kadrze czegoś, co zapewni zdjęciu perspektywę. Najlepsze są budynki, ale naprawdę wszystko, co pozwoli ukazać ogrom burzy będzie się nadawało.
4
ISO
Jeśli jest jasno to czułość powinna być jak najmniejsza 50-100 ISO. Im ciemniej tym czułość większa 100 do nawet 400.
5
Manualne ustawienie ostrości.
Podczas robienia zdjęć błyskawic najlepiej użyć manual focus, głównie dlatego, że zdjęcie prawdopodobnie będzie robione w nocy, czyli w ciemności. Zamiast automatycznych ustawień, które niekorzystnie wpłyną na ostrość, wyreguluj manual focus na niebo i tak zostaw.
6
Ręczne ustawienie czasu naświetlenia i przysłony.
Ustawienie czasu naświetlenia zależy od tego, jak bardzo jest ciemno/jasno (jeśli jest dość ciemno w dzień to maks 5-6 sek, jeśli jest jasno to nawet 1 sek, w nocy około 8-10 sek). Przesłonę ustawiamy w ciągu dnia jak największą przysłonę zaś jeśli jest ciemno to od 6 do 16 (zwykle najlepsze okazuje się 8). Akcja na niebie będzie się toczyć daleko od ciebie, więc szeroka przysłona i spłycona głębia ostrości nie powinny stanowić problemu (chyba, że chcesz uwzględnić na zdjęciu jakieś obiekty, które znajdują się niedaleko).
7
Zdjęcia seryjne.
Jeśli możesz utrzymać aparat w stałym położeniu zdjęcie po zdjęciu, możesz użyć oprogramowania do zdjęć seryjnych i połączyć wiele zdjęć w jedno. Często zdarzy się, że otrzymasz wiele nieciekawych ujęć i może z jedno z uderzeniem pioruna lub z błyskiem między chmurami. Można te ujęcie połączyć tworząc naprawdę spektakularne zdjęcie.
8
Bądź cierpliwy.
Cierpliwość to klucz do sukcesu. Zaznajom się dobrze ze swoim sprzętem i jego ustawieniami, żebyś - gdy pojawi się burza – mógł ustawić aparat i cieszyć oczy widokiem. Setki razy zdarzy ci się przegapić ujęcie, nie przejmuj się tym. Fotografowanie błyskawic to bardzo ekscytujące doświadczenie, ale potrzeba trochę praktyki, żeby dobrze sobie z nim radzić.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Pan_Jacek
11.07.2015
Dodałbym jeszcze jedną radę. Nagraj burzę w filmie HD. Potem wyszukaj najlepsze ujęcia. Tak - w większości - powstają współcześnie "najlepsze zdjęcia burzy".