reklamacja

Zwroty i reklamacje - jakie prawa ma konsument?

aurelion - specjalista Tipy.pl
Często robimy zakupy pod wpływem chwili, a po zastanowieniu chcemy je zwrócić. Ale nie każdy sklep przyjmuje zwroty. Inaczej jest z reklamacją. Tutaj sprzedawcy często wykorzystują naszą niewiedzę i odmawiają jej przyjęcia. Jednak jakie prawa chronią nas jako konsumentów przed nieuczciwymi praktykami? Kiedy i na jakich zasadach możemy zwrócić towar? Jak wyegzekwować od sprzedawcy uwzględnienie reklamacji? Tego dowiesz się z dalszej części porady.
1
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

Zwrócenie towaru, tylko dlatego, że przestał nam się podobać, łatwiejsze jest w internecie. W sklepach stacjonarnych zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy. W jednej placówce przyjmą zwrot, a w innej nie, bo sklep nie ma takiego obowiązku.

Nawet jeśli sklep dopuszcza taką możliwość, może narzucić klientom pewne warunki. Niektórzy sprzedawcy żądają na przykład, by zwracany produkt był nierozpakowany, żeby miał metki, oryginalne opakowania, a nawet... firmowe reklamówki!

Żeby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, przed zakupem towaru w zwykłym sklepie zawsze spytaj sprzedawcy, czy przyjmuje zwrot towaru, gdyby okazał się nietrafiony, na jakich warunkach i w jakim terminie.
2
Zakupy przez telefon i przez internet

Zamówienia składane przez telefon są traktowane tak, jak zakupy w sklepach internetowych, można więc tak samo odstąpić od umowy. Przepisy stanowią, że konsument, który zawarł umowę na odległość, czyli poza lokalem firmy, może od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu czternastu dni. Takie same prawa ma klient zawierający umowę podczas sprzedaży obwoźnej.

Klient zawsze powinien zostać poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, a nawet dostać wzór oświadczenia o odstąpieniu.

A jeśli nie dostanę takiej informacji? Wtedy termin odstąpienia od umowy zaczyna biec dopiero od momentu, kiedy klient dostanie o tym informację.
3
Zasady reklamacji

Prawo do reklamacji produktu obowiązuje przez dwa lata od momentu zakupu, niezależnie od tego, czy został on kupiony w sklepie internetowym, w stacjonarnym sklepie czy od akwizytora. Nie ma również znaczenia, czy został on kupiony na wyprzedaży, czy po obniżonej cenie.

Jeśli towar jest niezgodny z umową, czyli na przykład wadliwy, kupujący może żądać naprawy za darmo albo wymiany na nowy, chyba że jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów. W takiej sytuacji klient ma prawo domagać się obniżenia ceny albo zwrotu pieniędzy.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane