wizyta u laryngologa

Co może być przyczyną bólu ucha?

aurelion - specjalista Tipy.pl
Jeśli w uchu źle się dzieje, czujemy ból i zgłaszamy się do laryngologa. Ale zwracajmy też uwagę na inne symptomy, np. pykanie w uchu przy wjeżdżaniu windą, podczas lotu samolotem, w górach, czyli gdy zmienia się wokół nas ciśnienie. Przy przewlekłym zapaleniu ucha pojawia się wysięk ropny, który można zauważyć na poduszce lub na małżowinie usznej. Może on świadczyć o przerwaniu błony bębenkowej. Konsekwencją jest nie tylko pogorszenie słuchu, ale i podatność na zakażenia i zapalenia. Jakie mogą być inne przyczyny bólu ucha?
1
Niedrożność trąbki

Łączy ona ucho, nos i gardło z jamą bębenkową. Sprawność trąbki, nazywanej dodatkową zatoką, zależy od obecności w niej powietrza.

Gdy go brakuje, np. z powodu przerostu migdałka (tzw. trzeci migdałek), przewlekłego, alergicznego nieżytu nosa, chorób zatok, skrzywienia przegrody nosowej, trąbka jest niedrożna. Rozwija się stan zapalny i źle słyszymy. Tak więc sprawny nos i zdrowe zatoki mają wpływ na nasz słuch.
2
Stan zapalny

Najczęściej powodują go bakterie. Objawem jest ból ucha, głowy, szumy, upośledzenie słuchu, gorączka, złe samopoczucie. Błona bębenkowa jest uwypuklona i przekrwiona. Powstaje w niej ubytek, przez który wycieka zapalna wydzielina. Stosuje się wówczas niesteroidowe leki przeciwzapalne, miejscowe obkurczające błonę śluzową nosa, nosogardła i antybiotyk w tabletkach i kroplach.

W przypadku wybrzuszenia błony, zawrotów głowy, nudności, wymiotów, niedowładu, porażenia nerwu twarzowego, rozważa się nacięcie błony bębenkowej.
3
Zrosty i guzki

Unieruchamiają kosteczki w uchu, rozrastają się i niszczą ucho środkowe. Wywołują przewlekły stan zapalny, któremu może towarzyszyć uszkodzenie błony i wyciek. Jedna z takich zmian to guzopodobne twory (perlaki) niszczące kowadełko, strzemiączko i młoteczek.

Blokują przewodzenie dźwięku między błoną bębenkową a ślimakiem i uszkadzają słuch. Wykonuje się wtedy operację, usuwając zrosty i guzki.
4
Urazy i uszkodzenia

Ich przyczyną jest np. niewłaściwe czyszczenie uszu i ich podrażnienie. Konsekwencją może być chwilowy niedosłuch, a nawet przerwanie błony bębenkowej. Jej uszkodzenie może też spowodować uderzenie ucha otwartą dłonią. Konieczne jest wtedy operacyjne jej połączenie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

ból brzucha
maść przeciwbólowa domowa
ból zęba

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane