Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Bóle > Co może być przyczyną bólu ucha?

Co może być przyczyną bólu ucha?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 1.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Jeśli w uchu źle się dzieje, czujemy ból i zgłaszamy się do laryngologa. Ale zwracajmy też uwagę na inne symptomy, np. pykanie w uchu przy wjeżdżaniu windą, podczas lotu samolotem, w górach, czyli gdy zmienia się wokół nas ciśnienie. Przy przewlekłym zapaleniu ucha pojawia się wysięk ropny, który można zauważyć na poduszce lub na małżowinie usznej. Może on świadczyć o przerwaniu błony bębenkowej. Konsekwencją jest nie tylko pogorszenie słuchu, ale i podatność na zakażenia i zapalenia. Jakie mogą być inne przyczyny bólu ucha?
1
Niedrożność trąbki

Łączy ona ucho, nos i gardło z jamą bębenkową. Sprawność trąbki, nazywanej dodatkową zatoką, zależy od obecności w niej powietrza.

Gdy go brakuje, np. z powodu przerostu migdałka (tzw. trzeci migdałek), przewlekłego, alergicznego nieżytu nosa, chorób zatok, skrzywienia przegrody nosowej, trąbka jest niedrożna. Rozwija się stan zapalny i źle słyszymy. Tak więc sprawny nos i zdrowe zatoki mają wpływ na nasz słuch.
2
Stan zapalny

Najczęściej powodują go bakterie. Objawem jest ból ucha, głowy, szumy, upośledzenie słuchu, gorączka, złe samopoczucie. Błona bębenkowa jest uwypuklona i przekrwiona. Powstaje w niej ubytek, przez który wycieka zapalna wydzielina. Stosuje się wówczas niesteroidowe leki przeciwzapalne, miejscowe obkurczające błonę śluzową nosa, nosogardła i antybiotyk w tabletkach i kroplach.

W przypadku wybrzuszenia błony, zawrotów głowy, nudności, wymiotów, niedowładu, porażenia nerwu twarzowego, rozważa się nacięcie błony bębenkowej.
Jak odetkać ucho?
Jak leczyć zapalenie ucha?
Jak zrobić masaż żuchwy?
Jak uśmierzyć ból menstruacyjny?
3
Zrosty i guzki

Unieruchamiają kosteczki w uchu, rozrastają się i niszczą ucho środkowe. Wywołują przewlekły stan zapalny, któremu może towarzyszyć uszkodzenie błony i wyciek. Jedna z takich zmian to guzopodobne twory (perlaki) niszczące kowadełko, strzemiączko i młoteczek.

Blokują przewodzenie dźwięku między błoną bębenkową a ślimakiem i uszkadzają słuch. Wykonuje się wtedy operację, usuwając zrosty i guzki.
4
Urazy i uszkodzenia

Ich przyczyną jest np. niewłaściwe czyszczenie uszu i ich podrażnienie. Konsekwencją może być chwilowy niedosłuch, a nawet przerwanie błony bębenkowej. Jej uszkodzenie może też spowodować uderzenie ucha otwartą dłonią. Konieczne jest wtedy operacyjne jej połączenie.
 1.5/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Ból ucha to częsta przypadłość w okresie dzieciństwa, zdarza się jednak również osobom dorosłym.  O ile nie cierpisz na...
Naturalne sposoby na ból ucha
Ból ucha to częsta przypadłość w okresie dzieciństwa, zdarza się jednak również...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt