opieka nad chorym na Alzheimera

Opieka nad chorym na Alzheimera w domu - porady

aurelion - specjalista Tipy.pl
W naszym kraju większość cierpiących na chorobę Alzheimera przez wiele lat pozostaje we własnym domu. Dlatego tak ważne jest, aby mieszkanie było jak najlepiej przystosowane do potrzeb chorego. Nie mniej istotne jest też odpowiednie przygotowanie rodziny, która otoczy go opieką. Jak postępować z bliskim, który ma coraz większe kłopoty z pamięcią? Co zmienić w jego mieszkaniu? Na jaką pomoc finansową od państwa możesz liczyć?
1
Zadbaj o bezpieczeństwo

We wszystkich widocznych miejscach umieść karteczki z informacjami, co gdzie jest i do czego służy. Urządzenia elektryczne, elektroniczne, gazowe powinny mieć odpowiednie zabezpieczenia. Na podłogach warto zainstalować maty antypoślizgowe. Chorzy, którzy jeszcze wychodzą, powinni nosić ze sobą identyfikatory z danymi personalnymi i numerem telefonu do opiekuna.
2
Jak postępować z chorym?

To bardzo smutne i trudne, gdy bliska Ci osoba przestaje Cię poznawać, ale nie możesz robić jej z tego powodu zarzutów. To choroba mózgu, a nie złośliwość wywołuje takie zachowania.

W przypadku pojawienia się zdenerwowania skieruj uwagę na inne sprawy. Unikaj bezcelowych dyskusji. Wydawane polecenia powinny być jasne, proste, formułowane w krótkich zdaniach. Gdy trzeba, powtórz je nawet wielokrotnie. Bądź cierpliwa, daj choremu czas (minuty, a nie sekundy!) na reakcję i odpowiedź.

Bardzo pomocne jest podsuwanie do przeglądania starych gazet, albumów, filmów, gdyż ciepiący dość długo zachowują pamięć przeszłych zdarzeń.
3
Pomoc od państwa

Pacjenci i ich bliscy mogą ubiegać się o świadczenia pieniężne. Jeżeli zajmujesz się niesamodzielnym rodzicem, możesz skorzystać z 14-dniowego zwolnienia lekarskiego (dostaniesz 80 proc. wynagrodzenia).

Osobom, które ukończyły 75 lat, mają prawo do emerytury lub renty i są niezdolne do samodzielnego funkcjonowania, przysługuje dodatek pielęgnacyjny.
Wynosi on 208,17 zł miesięcznie. Przyznaje się go na podstawie orzeczenia lekarza ZUS. Tam też należy złożyć dokumentację od lekarza prowadzącego i wniosek. Więcej na: www.zus.pl.

Jeżeli nie otrzymujesz dodatku pielęgnacyjnego z ZUS, możesz starać się o zasiłek pielęgnacyjny z gminy. Wynosi on 153 zł. O informacje zwróć się do swojej gminy.
4
Gdzie szukać pomocy?

Spis organizacji alzheimerowskich w Polsce i na świecie można znaleźć m.in. na stronie Polskiego Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera: www.alzheimer-waw.pl.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

ćwiczenia mózgu
Produkty poprawiające pamięć

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane