ból kręgosłupa

Leczenie endoskopowe kręgosłupa - na czym polega?

aurelion - specjalista Tipy.pl
W przypadku niewielkich zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa zazwyczaj wystarcza zmiana stylu życia, schudnięcie oraz zabiegi fizykoterapeutyczne. Jeśli jednak zmiany zwyrodnieniowe są bardzo zaawansowane lub rozległe, jedyną szansą na ratunek może być leczenie operacyjne. A ponieważ każda operacja wiąże się z ryzykiem powikłań, poszukiwane są takie metody leczenia, które będą najmniej inwazyjne. Przykładem może być endoskopia kręgosłupa.
1
Na czym polega leczenie endoskopowe kręgosłupa?

Tradycyjne operacje chirurgiczne polegają na przecięciu skóry, mięśni, kości.
Powstaje rozległa rana, która często długo się goi, pacjent niekiedy musi zostać w szpitalu nawet kilkanaście dni (jeśli operacja jest skomplikowana i rozległa). Inaczej jest w wypadku zabiegów przeprowadzanych endoskopowo.

Endoskopia polega na wprowadzeniu do wnętrza organizmu narzędzia zwanego endoskopem. Zwykle jest to cienka, giętka rurka, zakończona miniaturową kamerą i narzędziami, za pomocą których można przeprowadzić zabieg.

Dzięki zastosowaniu endoskopu wystarczą tylko niewielkie, punktowe nacięcia skóry, mięśnie przykręgosłupowe nie zostają uszkodzone. Chirurg kontroluje zabieg patrząc na ekran monitora.
2
Jakie są najczęstsze wskazania do jej zastosowania?

Metodą endoskopową (np. w Centrum Medycznym Gamma w Warszawie) specjaliści najczęściej leczą wybrane przypadki dyskopatii lędźwiowej, piersiowej i szyjnej. Stosuje się ją także przy zwężaniu otworów miedzykręgowych (tzw. stenozie otworowej).

Ponieważ operacja jest mało inwazyjna, można ją przeprowadzać u osób, które ze względu na wiek lub inne choroby nie mogą mieć wykonanych dużych zabiegów z zastosowaniem stabilizacji kręgosłupa. Co ważne, do operacji można stosować znieczulenie miejscowe.
3
Natychmiastowe rezultaty

Po leczeniu endoskopowym pacjenci znacznie szybciej niż po tradycyjnej operacji wracają do zdrowia i sprawności. Ponieważ sposób operowania jest mało inwazyjny, rekonwalescencja jest krótka i gwarantuje szybki powrót do codziennych aktywności.

Zrezygnowanie z klasycznego cięcia chirurgicznego zmniejsza ból po zabiegu. Nie ma także rozległej blizny. Po zabiegu endoskopowym rehabilitację można rozpocząć dużo wcześniej, niż w przypadku tradycyjnej operacji.

Zabiegi tą nowoczesną metodą wykonuje niewiele ośrodków w ramach NFZ, a ich limit jest bardzo ograniczony. Płatny zabieg kosztuje 6-12 tys. zł.

Powiązane porady

Stojąca prosto panda
Ćwiczenia na dolny odcinek kręgosłupa
Nalewka kasztanowa

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane