praca na zlecenie

Umowa zlecenie - jakie prawa ma pracownik?
aurelion - specjalista Tipy.pl

Niestety, w naszym kraju pracodawcy wciąż wolą zatrudniać pracowników na umowę zlecenie. I choć jest to bardziej korzystne z punktu widzenia pracodawcy, pracownik ma prawo mieć w tym temacie odmienne zdanie. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat praw, jakie gwarantuje nam ten typ umowy oraz składek, jakie z tego tytułu będzie musiał opłacać pracodawca. Pomocne okażą się poniższe informacje.
1
Umowa-zlecenie nie podlega kodeksowi pracy, nie liczy się więc do stażu, od którego zależą uprawnienia pracownicze, np. urlop, wypłaty za noce, nadgodziny, itd. Jest to umowa cywilnoprawna regulowana przez kodeks cywilny (art. 734 – 751).
2
Zatrudniony na zleceniu podlega jednak obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i zdrowotnemu, a sam może sobie opłacić chorobowe.

Skoro więc ZUS przyjmuje pieniądze, to osoba taka ma zaliczoną pracę na zleceniu do uprawnień emerytalnych, jako okres składkowy.
3
Zlecenie daje też prawo do zasiłku dla bezrobotnych, jeśli zarobek był choć taki, jak minimalna płaca (w tym roku 1750 zł, w ubiegłym 1680 zł).
4
Na zlecenie można pracować bez ograniczeń czasowych – strony mogą podpisywać tę umowę, jak długo zechcą.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane