zakupy

Oznaczenia E w produktach - na co uważać?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

W wykazie składników szukajmy oznaczeń zaczynających się od E. Zamiast oznaczenia może też być podana nazwa, np. annato. Jeśli na etykiecie produktu wymienionych jest kilka lub kilkanaście E... odstawmy go na półkę i wybierzmy inny. Produkty zawierające chemiczne dodatki, mogą zaszkodzić zdrowiu. Dlatego warto je poznać i... jeść ich jak najmniej.
1
„Czarna lista” chemicznych substancji

5-rybonukleotyd disodowy E635. Dodawany do: chipsów, gotowych ciast. Może powodować: świąd skóry, wysypkę.

Sorbitol E420 dodawany do: słodyczy, musztardy, gotowych sosów. Może powodować: wzdęcia, biegunki, skurcze jelit.

Betanina E162 dodawana do: kolorowych napojów, galaretek, cukierków, lodów, jogurtów owocowych. Może powodować: niedobór wit. A (zawarte w betaninie azotany powodują jej utlenianie).

Annato E1606 Dodawany do: płatków śniadaniowych, produktów do smarowania pieczywa, gotowych ciast (nadaje im żółto-różowe zabarwienie). Może powodować: świąd, pokrzywkę, niedociśnienie, u dzieci irytację i ból głowy.
2
Aspartam E951 dodawany (zamiast cukru) do: produktów niskokalorycznych, napojów typu light, gumy do żucia. Może powodować: rozdrażnienie, bóle głowy, bezsenność.

Kwas glutaminowy E620 dodawany do: fast foodów, słonych przekąsek, kostek rosołowych, wędlin paczkowanych, zupek w proszku. Może powodować: migrenowe bóle głowy, nudności, problemy ze snem, niepokój.

Azotan potasu E252 dodawany do: wędzonych przetworów mięsnych, boczku, serów twardych, półtwardych, półmiękkich, topionych. Może powodować: bóle głowy, astmę, zapalenie nerek.
3
Benzoesan sodu E211 dodawany do: marynat, koncentratu pomidorowego, przypraw, dżemów, soków. Może powodować: nadpobudliwość, pokrzywkę, katar sienny, astmę.

Dwutlenek siarki E220 dodawany do: piwa, żelatyny, suszonych owoców, napojów bezalkoholowych, żelatyny, wiórków kokosowych. Może powodować: obniżenie ciśnienia krwi (i np. omdlenia), skurcz i stan zapalny oskrzeli, astmę.

Kwas benzoesowy E210 dodawany do: margaryn, lodów, gumy do żucia. Może powodować: podrażnienia oczu i skóry, gorsze funkcjonowanie układu oddechowego, nadpobudliwość.

Karmel amoniakalny E150C dodawany do: napojów energizujących, kiełbas, pasztetów, chleba, sosu sojowego, octu, czekolady, herbatników, piwa, whisky, rumu, brandy (barwi je na brązowo). Może powodować: rozdrażnienie, przeciążenie wątroby i żołądka, obniżoną płodność.

Czerwień koszenilowa E124 dodawana do: ciast w proszku, galaretek, polew deserowych, zup pomidorowych w proszku. Może powodować: rozdrażnienie, nadpobudliwość, pokrzywki, katar sienny, problemy z układem oddechowym, zaburzoną pracę wątroby, nerek.
4
Tu nie znajdziemy chemii!

Są produkty, których producentom nie wolno „poprawiać”: nieprzetworzone mięso, warzywa, owoce, mleko, śmietana, masło, niearomatyzowana kawa i herbata liściasta, jogurty i maślanki naturalne.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane