matka z córką

Relacje dorosłych dzieci z rodzicami - poradnik
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Kiedy pierwszy raz usłyszałaś te słowa z ust mamy („A ja się dla ciebie tak poświęcałam!”, albo „Powinnaś być wdzięczna za to, co dla ciebie zrobiłam”), nie miałaś pojęcia, jak zareagować. Przytulić ją i powiedzieć, że to doceniasz, czy odwrócić na pięcie i wyjść? Kochasz ją i nie chcesz jej ranić, ale przecież nie jesteś już małym dzieckiem (choć mamie się czasem tak wydaje). Masz swoje życie – dzieci, męża, pracę i nie możesz wciąż robić tego, czego wymaga od ciebie twoja mama. Naprawdę się starasz być dobrą córką, jednak rzadko udaje ci się w pełni ją zadowolić. Zawsze o coś ma pretensje. Coraz częściej, gdy dzwoni, masz ochotę nie odbierać...
1
Relacje dorosłych dzieci z rodzicami rzadko układają się tak, żeby obie strony były w pełni zadowolone. Co więcej, żaden psycholog nie poda tej jednej wzorcowej relacji, do której można by porównać na przykład twoją. Może dlatego, że tutaj nie obowiązuje zasada „coś za coś”, niczego nie da się zważyć ani wymierzyć.
2
Miłość matki jest bezwarunkowa, dar życia nie ma swojej ceny, a więc ty nie musisz za niego płacić ani nawet czuć wdzięczności. Jeśli jednak tego właśnie oczekuje twoja mama, a ty odbierasz to jak emocjonalny szantaż, możliwe, że tkwicie w toksycznej relacji. Postaraj się ją uzdrowić. Granice. Koniecznie musisz je wyznaczyć. Taktownie, lecz zarazem stanowczo.
3
Naucz się używać zdań typu: „Wolałabym odwiedzić cię kiedy indziej”, „Proszę, żebyś nie mówiła w ten sposób o… (np. o moim mężu)”, „Wolałabym nie rozmawiać na temat…” (np. o problemach twoich dzieci). Konsekwencja i cierpliwość. Uzbrój się w nie na wypadek, gdyby mama zaczęła stosować szantaż emocjonalny w rodzaju: „To przez ciebie…” (boli mnie serce, jestem smutna, nieszczęśliwa, chora, nic mi się nie chce itp.).
4
Zastanów się, dlaczego ona tak się zachowuje? Jest samotna? Czuje się nikomu niepotrzebna? Może zwyczajnie nie ma własnego życia, więc próbuje je wypełnić twoim? Tylko spokój... Nie krzycz, nie reaguj emocjonalnie, inaczej sama siebie wpędzisz w poczucie winy (bo nieładnie jest krzyczeć na matkę).
5
Spotkania z sensem. Stwórz nową jakość waszych spotkań, jeśli to możliwe, zaproponuj mamie, że będziecie się umawiać na neutralnym gruncie. Zabierz ją do kina, na lody, na spacer.

Może pomożesz jej znaleźć jakieś hobby? Miłość i wzajemny szacunek zamiast wdzięczności i poczucia obowiązku – to powinna być baza waszych wzajemnych kontaktów.

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane