uczennica

Bezpieczna droga do szkoły - poradnik

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Pamiętaj, że dzieci do lat siedmiu nie mogą samodzielnie poruszać się po drogach – należy zapewnić im opiekę osoby co najmniej dziesięcioletniej. Zanim dziecko pójdzie do szkoły, zapoznaj je z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczul, aby zachowywało szczególną ostrożność na pasach, podczas przechodzenia przez ulicę i na przystanku autobusowym.
1
Naucz ucznia, aby chodził zawsze główną drogą, a nie na skróty, przez miejsca ustronne i ciemne. Lepiej niech nieco nadłoży drogi, niż idzie przez np. nieoświetlony park.

Jeśli nie ma chodnika, dziecko powinno iść poboczem z lewej strony jezdni. Przez ulicę musi przechodzić na pasach, zawsze na pełnym zielonym świetle, a nie mrugającym albo żółtym.

Przy przechodzeniu przez ulicę nie może ścinać pasów, uczeń nie powinno się też na nich zatrzymywać. Zakaż mu pisania wtedy SMS-ów, rozmów przez komórkę lub sprawdzania informacji w internecie.
2
Gdy jeździ rowerem, przez przejście powinno go przeprowadzić. W żadnym wypadku nie może wyjeżdżać zza samochodów. Zwróć dziecku uwagę, aby nie ufało obcym.

Naucz je, żeby z nikim nie oddalało się od miejsca zamieszkania czy zaprzyjaźnionej grupy osób. Jeżeli obcy prosi o pomoc, najpierw dziecko powinno skontaktować się ze znajomym dorosłym.

Jeśli jest w jakikolwiek sposób zaczepiane przez obcego, powinno powiadomić o tym jak najszybciej rodziców lub opiekunów. Naucz swoją pociechę, że nie może przyjmować od nieznajomych żadnych prezentów w postaci słodyczy, zabawek czy pieniędzy.
3
Pamiętaj, że zachowanie dziecka często bywa trudne do przewidzenia. Dlatego, gdy jadąc samochodem zbliżasz się do miejsca, w którym znajduje się szkoła, przedszkole lub plac zabaw, koniecznie zwolnij!

Dowożąc dziecko na zajęcia, zatrzymuj się w miejscu do tego przeznaczonym, tak, aby nie ograniczyć widoczności innym kierującym i pieszym przechodzącym przez jezdnię.

Nigdy nie parkuj w zatoczce autobusowej. Zapewnij swojemu podopiecznemu komfort bezpieczeństwo, gdy wsiada lub wysiada z samochodu.
4
Po zmroku, na nieoświetlonej drodze pieszy jest widoczny zaledwie z 20 metrów. Kierowca jadą cy z dozwoloną prędkością 50 km/h ma jedynie 2 sekundy na poprawną reakcję hamowania. To często zbyt mało...

Założenie elementów odblaskowych zwiększa odległość, z której pieszy jest widoczny, nawet do 150-200 metrów. To zaś oznacza, że czas na manewr wydłuża się do 5 sekund. Przy włączeniu długich świateł odległość, z jakiej odblask jest widoczny, może zwiększyć się do kilometra.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Przybory szkolne
przybory szkolne
wyprawa do szkoły

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane