śniadanie dla dziecka

Co na śniadanie dla ucznia?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
śniadanie dla dziecka
1 z 5
Dziecko musi jeść co 3-4 godziny. Nigdy nie wypuszczaj go z domu bez śniadania, a do tornistra włóż kanapkę, owoce lub warzywa. Dowiedz się, jak skomponować dobry i zdrowy posiłek dla ucznia. Pierwsze śniadanie dziecka powinno zapewnić mu dawkę energii, witamin i mikroelementów. Badania dowiodły, że uczniowie, którzy jedzą przed wyjściem do szkoły, mają lepsze stopnie, bo ich organizm szybciej zaczyna pracować. Natomiast ciało i mózg tych, którzy nie jedzą śniadań, na pierwszych lekcjach nadal śpi.
1
śniadanie dla ucznia - krok 1
Na dzień dobry

Dzienne zapotrzebowanie malucha wynosi około 2100-2400 kcal (wzrasta w okresie dojrzewania). Poranny posiłek powinien dostarczyć dziecku około 30 proc. kalorii przewidzianych na wszystkie posiłki w ciągu dnia.

Zdrowa, zbilansowana dieta ucznia musi zawierać węglowodany, kwasy tłuszczowe (przede wszystkim omega-3), pełnowartościowe białko, a także wapń, żelazo, cynk oraz witaminy z grupy B.

Właśnie te składniki stanowią źródło energii niezbędnej do nauki i aktywności fizycznej. Dobrze, by rano na stole pojawiły się produkty zbożowe, mleczne i owoce.

Dietetycy polecają pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe, mleko, jogurty, ser i drobiową wędlinę. Idealnym dodatkiem są także owoce cytrusowe, jabłka, banany oraz orzechy nerkowca, włoskie, pestki słonecznika i dyni, np. w formie pysznego musli.
2
śniadanie dla ucznia - krok 2
Prowiant do szkoły

Nie mniej ważne jest drugie śniadanie. Idealne będą np. kanapki z serem. Zawarty w nim wapń to jeden z najważniejszych pierwiastków. Jego odpowiednia ilość w diecie to warunek zdrowych kości, prawidłowego wzrostu i harmonijnego rozwoju młodego organizmu.

Wybieraj pieczywo pełnoziarniste, ma ono o połowę więcej żelaza, wapnia, potasu i witaminy E niż jasny chleb. Nie zapominaj o owocach – dostarczą one dziecku niezbędnych witamin i składników mineralnych.

Sprawdzą się gruszki, nektarynki lub brzoskwinie. Koniecznie dorzuć coś do pochrupania. Pokrojona w słupki marchewka, papryka lub rzodkiewki będą alternatywą dla niezdrowych chipsów, paluszków i czekoladowych batonów.
3
śniadanie dla ucznia - krok 3
Urozmaicaj śniadaniowe menu

Aby dzieci chętniej sięgały po drugie śniadanie, podaj je w oryginalny sposób. Kup np. kolorowe pudełko śniadaniowe. Staraj się też urozmaicać im jadłospis. Najlepsza jest kanapka, ale wciąż taka sama – szybko się znudzi. Zmieniaj więc pieczywo, gatunek sera, rodzaj wędliny i owoców.

Pamiętaj, że zapotrzebowanie energetyczne dzieci zależy od ich wieku. Uczniowie do 10. roku życia potrzebują mniej kalorii, niż dzieci w wieku dojrzewania czy młodzież. Różnice dotyczą też płci – chłopcy muszą otrzymywać 200-400 kalorii więcej niż dziewczynki.

Pamiętaj! Szkolne śniadanie powinno być tak przygotowane, by dało się je zjeść bez trudu. Kanapka nie może być zbyt gruba, napakowana składnikami – ciężko będzie ją ugryźć, ale też może rozpaść się w ręku.
4
śniadanie dla ucznia - krok 4
Picie też jest bardzo ważne

Dzieci powinny wypić w ciągu dnia 4-6 szklanek płynów (średnio 10-15 proc. masy ciała). Najlepszym napojem jest niegazowana woda mineralna. Doskonale gasi pragnienie, ale dzieci na ogół jej nie lubią.

Dobrym wyborem jest także sok owocowy (może być dodatkowo wzbogacony witaminami). Zwróć jednak uwagę, by nie miał dodatku cukru, same owoce w nim zawarte są już wystarczająco słodkie.

Dzieci lubią także herbatę mrożoną, najlepiej jeśli przygotujesz ją sama, bo te dostępne w sklepach są z reguły dosładzane. Jak spakować? Dobrym rozwiązaniem są plastikowe śniadaniówki. Chronią prowiant przed zgnieceniem, a wnętrze plecaka przed zabrudzeniem.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane