Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Wychowanie młodzieży > 4 znaki świadczące o tym, że twoje dziecko ma problemy

4 znaki świadczące o tym, że twoje dziecko ma problemy

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.4/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej, dba o nie i stara się czuwać nad jego bezpieczeństwem i zdrowiem. Jeśli jesteś w trakcie rozwodu, zmiany miejsca zamieszkania lub nastąpiły inne ważne zmiany w twoim życiu, najprawdopodobniej jesteś jeszcze bardziej czujna. Ale zaraz też powtarzasz sobie, że przecież nic złego z nim się nie dzieje. Często jednak rodzice przegapiają pierwsze znaki ostrzegawcze świadczące o tym, że ich dorastająca pociecha ma problemy. Zapoznaj się z nimi, dowiedz się też, co należy robić w takim przypadku.
1
Jest mniej towarzyskie

Twoje dziecko od jakiegoś czasu jest bardziej ponure, mniej rozmowne i częściej niż dotychczas zamyka się w swoim pokoju, szukając odosobnienia? Może borykać się z problemami związanymi z rodziną, szkołą czy relacjami z przyjaciółmi. Co robić? Nachalnym namawianiem do rozmów i zwierzeń nic nie wskórasz. Postaraj się za to dawać mu okazje do otworzenia się, zadbaj o wspólne spędzany czas, zaproponuj spacer, wyjście na zakupy czy pogranie w kosza. Jednocześnie daj mu też czas na pobycie samemu i przemyślenie wszystkiego.
2
Ma wahania nastroju

Nie da się ukryć, że wahania nastroju to nieodłączny element dorastania. Czerwone światełko powinno zapalić się wówczas, gdy tym zmianom towarzyszą wybuchy gniewu, i przemoc fizyczna. Obserwuj swoje dziecko i zaufaj intuicji: czy to tylko wahania typowe dla nastolatka, czy też kryje się za tym coś więcej. Jeśli podejrzewasz to drugie, porozmawiaj o tym z innymi członkami rodziny o problemie. Jeśli potwierdzą twoje obserwacje, warto poszukać pomocy u specjalisty. Wizyty u psychologów już dawno przestały być powodem do wstydu.
3
Przynosi gorsze niż zazwyczaj oceny

Wyniki w nauce to ważna sprawa, nie są one jednak wyznacznikiem sukcesu. Jeśli jednak dziecko do tej pory przynosiło czwórki i piątki, a nagle w dzienniku zaczęły pojawiać oceny niedostateczne i dopuszczające, powinnaś zareagować. Sprawdź, czy pogorszyły się noty z jednego przedmiotu czy też z większości z nich. Jeśli twój uczeń ma kłopoty z jednym, być może nie chodzi o żadne problemy, a po prostu dziecko przestało sobie w pewnym momencie z nim radzić. W przypadku gdy ma słabe oceny z wielu przedmiotów, postaraj się wesprzeć dziecko i wpoić mu dobre nawyki, takie jak odrabianie lekcji na czas.
4
Zmieniły się jego nawyki związane ze snem

Twoje dziecko ma worki pod oczami, ciągle jest senne, choć wcześniej codziennie było wulkanem energii. Kiedyś przesypiało całą noc jak suseł, a słyszysz, że jego sen jest niespokojny i płytki. Każda zmiana w nawykach związanych ze snem może wskazywać na to, że boryka się ono z problemami związanymi z domem lub ze szkołą. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, co się dzieje i pomóż mu zadbać o dobry sen. Być może pomoże już nawet ograniczenie czasu spędzanego przed komputerem czy telewizorem tuż przed snem. Daj mu też odczuć, że z każdym problemem może bez obaw do ciebie przyjść.
 2.4/5 (8 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jeśli jesteś rodzicem, który jest aktualnie w trakcie rozwodu i martwi się, jak dzieci poradzą sobie ze zmianami, dobrą...
Jak wychować dziecko po rozwodzie?
Jeśli jesteś rodzicem, który jest aktualnie w trakcie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt