rak

10 objawów raka, które ludzie najczęściej ignorują

ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl
rak
1 z 11
Każdy od czasu do czasu cierpi na różne przypadłości, których nie jest w stanie wyjaśnić. Jednak, nawet jeśli coś mocno nam nie doskwiera, nie oznacza to, że możemy to ignorować. Najnowsze badania dowodzą, że nawet popularne bolączki mogą być pierwszym sygnałem rozwijającego się nowotworu. Poniżej znajdziesz listę 10 często ignorowanych przez ludzi wczesnych objawów raka. Jeśli zidentyfikujesz je u siebie, nie wpadaj w panikę. Nie są one jednoznacznym wyznacznikiem nowotworu. Jednak, jeżeli którykolwiek z tych objawów nie ustępuje z czasem, koniecznie udaj się do lekarza. Ta pozornie przesadna zapobiegliwość może ocalić ci życie.
1
objawy raka - krok 1
Guzy i grudki

Wszelkie guzy i grudki powinny wzbudzić twój niepokój. Badania dowodzą, że ponad 3/4 osób, które zauważają u siebie tego typu zmiany, ignoruje je nie podejrzewając, że mogą być sygnałem poważniejszych problemów ze zdrowiem. Zaledwie 67% mówi o nich swojemu lekarzowi. A to poważny błąd. Nie popełnij go.
2
objawy raka - krok 2
Kaszel, chrypka

W sezonie przeziębień i grypy kaszel nie jest niczym niepokojącym. Jednak jeśli utrzymuje się on przez dłuższy czas, może być objawem chłoniaka albo nowotworu krtani, płuc, lub tarczycy. Nie oznacza to oczywiście, że od razu musisz wpadać w panikę. Zaniepokoić powinien cię uporczywy, nie ustępujący z czasem kaszel.
3
objawy raka - krok 3
Zmiana rytmu wypróżnień

Zmiana czasu, ilości oraz formy wypróżnień często ma związek z tym, co danego dnia zjedliśmy. Może też być spowodowana działaniem niektórych leków, które akurat przyjmujemy. Jednak jeśli zaobserwujemy, że takie zaburzenia nękają nas od jakiegoś czasu regularnie, powiedzmy o tym lekarzowi. Może to być wczesny objaw raka jelita grubego.
4
objawy raka - krok 4
Problemy z pęcherzem moczowym

Ponieważ zapalenie pęcherza moczowego przydarza się kobietom często, objawy ze strony pęcherza często są przez nie przypisywane kolejnej infekcji. Jednak - niezależnie od płci, jeśli zauważysz krew w moczu lub odczuwasz nagłe parcie na pęcherz, któremu towarzyszy ból przy oddawaniu moczu, koniecznie udaj się do lekarza. Zrobi on badania, które pozwolą wykluczyć raka pęcherza, nerek lub prostaty.
5
objawy raka - krok 5
Ból niewiadomego pochodzenia

Przewlekły ból może mieć różne przyczyny, a jedną z nich jest niewątpliwie rak. Amerykańskie Stowarzyszenie Onkologiczne twierdzi, że ból związany z nowotworem jest sygnałem, że dał on przerzuty. To chyba wystarczający powód, by szybko zasięgnąć porady lekarza.
6
objawy raka - krok 6
Długo utrzymujący się ból gardła

Ból gardła to najczęściej objaw przeziębienia lub skutek wyziębienia organizmu. Jeśli jednak utrzymuje się on przez dłuższy czas, może świadczyć o znacznie poważniejszym problemie, np. raku krtani lub gardła. Niestety większość osób, u których wykryto ten typ nowotworu, zignorowała przewlekły ból gardła jako niepokojący objaw.
7
objawy raka - krok 7
Niewyjaśniony spadek masy ciała

Amerykańskie Stowarzyszenie Onkologiczne donosi, że niewytłumaczalny spadek wagi o 4,5 kg lub więcej może być pierwszym objawem raka. Ten objaw często występuje w przypadku raka trzustki, żołądka, płuc i przełyku.
8
objawy raka - krok 8
Trudności w przełykaniu

Skurcz przełyku utrudniający jedzenie lub przełykanie może być skutkiem problemów ze strony układu immunologicznego lub nerwowego, ale istnieje również ryzyko, że jest to symptom raka przełyku, żołądka lub gardła.
9
objawy raka - krok 9
Krwawienie

Plwocina z domieszką krwi może być objawem raka płuc. Krew w stolcu to jeden z objawów raka jelita grubego lub odbytu. Kobiety, u których występują niewyjaśnione krwawienia z pochwy powinny się przebadać pod kątem raka szyjki macicy lub raka błony śluzowej macicy. Krwawa wydzielina z sutków może być objawem raka piersi, krew w moczu to natomiast symptom raka pęcherza lub nerek. Niewyjaśnione krwawienie może wystąpić w każdej fazie nowotworu. Koniecznie skontaktuj się z lekarzem, jeśli obserwujesz je u siebie.
10
objawy raka - krok 10
Zmieniający się wygląd pieprzyków

Wszelkie zmiany kształtu, krawędzi, koloru lub wyglądu zmian skórnych powinny być skonsultowane z dermatologiem (więcej na ten temat dowiesz się z porady: Jak rozpoznać raka skóry?). Najbardziej zatrważające jest to, że według badań aż 88% osób ignoruje ten objaw, traktując go zbyt mało istotny, żeby skonsultować się z lekarzem. Pamiętaj, że wcześnie wykryty rak skóry jest całkowicie uleczalny. Jeśli masz jakieś podejrzane pieprzyki lub znamiona, nie czekaj.
Strona 1 z 11

Podobne porady

Komentarze (12)

* Pola wymagane

margaret
11.04.2016
no niestety podobne objawy może mieć wieele innych chorób... ja się zastanawiam nad ubezpieczeniem na wypadek nowotworu, miesięczny budżet na tym nie ucierpi, a w razie czego pomoc ogromna :) takie kilkadziesiąt tysięcy w momencie wiadomości o chorobie zabiera z barków jeden spory problem, co o tym myślicie? macie jakieś doświadczenia?
toxy
12.11.2015
Tak, kolejny artykuł z serii poradników faktoidalnych... Niewiele wnosi ale niektórzy tego potrzebują.
Ja napiszę moje przemyślenia od "drugiej" strony - mam około 40, dwa lata temu organizm zaczął mi płatać przykre niespodzianki. Długo by opowiadać - cały szereg dziwnych objawów kardio-neurologicznych. Mam prywatne ubezpieczenie, zrobiłem masę badań od holterów po rmi.
Moje wnioski - im więcej mówi się w PL o "jak najszybciej wykrywać", "nie bagatelizować" to tym większy jest rozdzwięk z rzeczywistością. Nie spotkałem jeszcze kardiologa który potrafi zainteresować się przypadkiem "wczesnym", choćby spróbować jakoś powiązać fakty i wysnuć jakąś spójną teorię. Co innego jak przychodzisz chocby z jednym konkretnym objawem - zawał, udar, paraliż częsci ciała, potężne nadciśnienie itp... Wtedy nie ma kłopotu - rach ciach i będzie działanie. To samo u neurologów - przychodzisz z jakimiś "objawkami" to dostaniesz co najwyżej uśmiech pobłażania. Co innego jak nie przejdziesz tego podstawowego testu u neurologa... Wtedy - rach ciach diagnoza.
Taką mamy rzeczywistość - wokoło roi się aż od "znachorów internetowych", bo dzięki temu ten rynek jest tylko dla nich.
Najbardziej uśmiałem się jak poszedłem swego czasu na usuwanie znamion na skórze. Nawet w tym artykule jest nabazgrane - idz, pokaz, nie lekceważ. Pierwsze co chciał profesor-chirurg to wskazanie "gdzie" - ponieważ ja chciałem "ogólnie", no to już zgrzyt.No ale ok - ogląda... Znalazł moze z 5 sztuk, wszystko łagodne zmiany - na resztę znamion nie patrzył dłużej niż kilka sekund. Żeby dokładnie to przekazać - chciałoby się dokładnego obejrzenia, jeżeli coś jest podejrzane to do wypalenia. Ale nie - lekarze szukają już tylko ogromnych znamion, wycinają je, resztą kompletnie się nie interesują.
Zawsze mnie dziwi to jak ludzie piszą o tym wczesnym wykrywaniu, o tym jak to lekarze wręcz czekają na takich pacjentów którzy czują coś niedobrego dużo wcześniej przez powaznymi i jednoznacznymi objawami... Ja, lecząc sie prywatnie, nie spotkałem lekarza który próbowałby jasno spisać możliwe diagnozy i potem je jakoś wykluczać, powiązać kilka różnych wyników badań (mam ich całą teczkę do wyboru), prześledzić jakies zmiany, które lekarzowi coś mówią - raczej moje doświadczenia to lekarze którzy mają na celowniku kilka "poważnych chorób", jeżeli żadnej z nich nie wykryją grubym przesiewem - eee, to nic tu nie ma. Mam trochę doświadczeń rodzinnych z gastrologami - mam wrażenie że tam są same poważne przypadki, wymagające niemiłych badań i potem dość mocnego leczenia. A jakieś wczesne wykrywanie nieprawidłowości w układzie pokarmowym? Brak, zero. Dopiero jak przez miesiąc ktoś nonstop ma sr+++ke z bólami jelit - ooo, to co innego, zapisujemy, badamy, leczymy.... Objawy wczesne - nikogo to nie interesuje, pacjent niech poszpera w internecie, to znajdzie super-ziółka, super-specyfiki prosto z Brazylii, mega-znachorów ktorzy szczawiem leczą nawet nowotwory... I tak biznes trwa - aż pacjent w końcu dostanie tych poważnych problemów i zakwalifikuje się do normalnego trybu diagnostyki i leczenia :) Przyzwyczaiłem sie już nawet do tekstów lekarzy typu "o, no przecież na tym badaniu dwa lata wczesniej to już było widać, czemu nie poszliście z dzieckiem wtedy tu i tam????" - bo co tu powiedzieć skoro przed dwoma laty ten sam lekarz i jego dwie koleżanki po fachu lekceważyli te właśnie wyniki :)....
ania
12.11.2015
A ból kolana czy krzyzy tez powoduje raka to chyba juz umieram w takim razie..
Andrzej
12.11.2015
To co tutaj piszą to jest święta prawda. A to ,że ludzi straszą to też bardzo dobrze bo inaczej nie poszliby do lekarza. U mnie pierwszym objawem raka jelita grubego był nieuzasadniony wzrost temperatury ciała. Ni z gruszki ni z pietruszki temperatura podskoczyła do okolo 39 stopni.Byłem u lekarza rodzinnego ale on nic nie stwierdził. Nie lekceważcie też tego objawu. Najlepiej zrobić sobie podstawowe badanie krwi morfologię. Z tego badania też można dużo wyczytać.
I nie bójcie się dzisiaj z rakiem można wygrać tylko trzeba go szybko zdiagnozować.
nieszczęśnik
12.11.2015
Akurat w moim przypadku jeden z tych objawów wystąpił. Kiedy zdarzyło sie to po raz pierwszy zaniepokoiłem się, ale nic nie zrobiłem. Ale kiedy się to powtórzyło zrobiłem sobie badania. Odpłatnie, żeby nie czekać. Pani z laboratorium tak zaniepokoiły ich wyniki, że mnie nastraszyła tak, że biegiem prawie poleciałem do lekarza. Tam podejrzewali, że mam zapalenie. Ale na dalsze badania skierowali. Niestety diagnoza była potem bezlitosna. Rak. Na badanie tomografem potem wyznaczyli termin za trzy miesiące. Zapłaciłem i zrobili na drugi dzień. A lekarz jak zobaczył wyniki z tomografu, to się złapał za głowę i powiedział, że to nie może czekać nawet dwa tygodnie
barumka
12.11.2015
kto k... pisze te artykuły?! ?? moj ojciec zmarl na raka i jak widze te wasze artykuliki pisane przez pseudo redaktrkow, ktorzy w d... byli i g... widzieli to krew mnie zalewa!!!!!!!!!!!! G... wiecie na temat raka!
wenia
20.10.2015
To nie ludzie/pacjenci ignorują! Większośc pacjentów na czas zgłasza się do przychodni. To lekarze ignorują!
nik
20.10.2015
Placz i plac lekarzom, ktorzy i tak nie daja ci gwarancji powrotu do zdrowia, sa znacznie przeplaceni, a jak sie pomyla i tak nie poniosa konsekwencji. Przechlapane.
dargoth
20.10.2015
Czego to konglomerat medyczno-farmaceutyczny nie wymyśli, żeby nagonić sobie nowych klientów. Jak chcecie być zdrowi i uniknąć raka, polecam na początek zapoznać się z tym, co ma do powiedzenia Jerzy Zięba w swojej książce i filmikach na youtube.
zad
20.10.2015
mam wszystkie objawy...włączam tv i rzygam, sram, wszystko mi się podnosi, pluję krwią, dławi mnie w gardle i mam gazy...co robić co robić