po wyrwaniu ósemki

Jak przetrwać po wyrwaniu zęba mądrości?

HaijlaHaijla - specjalista Tipy.pl
po wyrwaniu ósemki
1 z 8
Wyrywanie zębów mądrości nie jest zbyt przyjemne. Możemy podczas zabiegu nie czuć żadnego bólu, jednak jak tylko wyjdziemy z gabinetu pojawi się opuchlizna, a jak znieczulenie minie to i ból. Pojawia się również kilka innych problemów a mianowicie: co jeść, co pić i jakie środki przeciwbólowe wziąć. Poniżej przedstawiam kilka porad i wskazówek, które pomogą ci przetrwać okres po zabiegu.
P

* woreczek z lodem (może być mrożonka)
* środki przeciwbólowe
* plastry Nicorette (jeśli palisz papierosy)

1
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 1
APTEKA

Od razu po wyjściu od stomatologa udaj się do apteki. Potrzebujesz antybiotyku (stomatolog powinien ci go przepisać, aby nie doszło do powikłań a rana się ładnie wygoiła), środki przeciwbólowe (Ibum Max lub Ketonal - na receptę, stomatolog powinien ci je również przepisać), plastry Nicorette (wierz mi, że się bardzo przydadzą po zabiegu ponieważ nie wolno będzie ci palić przez co najmniej 72h).

2
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 2
OPUCHLIZNA

Do opuchlizny przykładaj woreczek z lodem. Mogą to być jednorazowe woreczki z lodem, które dał ci stomatolog lub jak już ci się skończą (można kupić je w sklepach Internetowych jednak są dość drogie, np. SELECT ICE PACK ok 10 zł/sztuka) to jakaś mrożonka itp. Przykładanie woreczka z lodem zmniejszy opuchliznę i stan zapalny.

3
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 3
OSŁABIENIE

Dopóki działa znieczulenie możesz czuć się nieco osłabiony. Dlatego najlepiej jest udać się do domu i położyć spać. Sen regeneruje organizm i przyśpiesza leczenie.

4
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 4
TABLETKI NA BÓL I ANTYBIOTYKI

Stomatolog powinien ci przepisać zarówno antybiotyki jak i mocne tabletki przeciwbólowe np. Ketonal. Antybiotyki zażywaj regularnie przez okres czasu, który zalecił ci dentysta. Pomogą one ładnie zagoić się ranie i zapobiegną wszelkim powikłaniom, które dość często się zdarzają (np. suchodół zębowy). Silne leki przeciwbólowe uśmierzą ból, który może być bardzo silny gdy minie znieczulenie. Musisz wiedzieć, że pomimo, iż Ketonal jest najpopularniejszym środkiem przeciwbólowym to lepsze rezultaty mogą w twoim przypadku dać inne środki (przykładowo na mnie najlepiej działa Ibum Max).

5
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 5
DIETA - CO JEŚĆ I CO PIĆ PO WYRWANIU ÓSEMKI?

Przez co najmnej 2 godziny po zabiegu wyrwania zęba mądrości nie należy nic pić i nic jeść. Po tym czasie zalecane jest jedzenie miękkich produktów jak: zimne jogurty, kleiki, rzadka galaretka, lody, sorbet, przemiksowane zupki oraz wszystko co miękkie. Raczej nie jedz ani nie pij ciepłych rzeczy. Staraj się pić przez słomkę. Po posiłku przepłucz usta wodą z solą.

6
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 6
PŁUKANIE UST

Zaraz po zabiegu nie płucz ust, aby nie wypadł skrzep. Po 24 godzinach możesz delikatnie (!) przepłukać usta wodą z solą lub zamiast płukać lepiej przyłożyć namoczony wacik do rany. Delikatne płukanie ust wodą z solą przyspieszy proces gojenia.

7
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 7
MYCIE ZĘBÓW

Zęby można umyć dopiero po 24 godzinach od zakończenia zabiegu. Po umyciu zębów NIE wolno płukać wodą ust w normalny sposób, aby nie wypłukać skrzepu (co może spowodować powstanie suchodołu). Delikatnie nabierz wody do ust i ją wypluj.

!

Uwaga!
* Nie jedz gorących i pikantnych produktów aż rana się zagoi.

Strona 1 z 8

Podobne porady

Komentarze (84)

* Pola wymagane

karola123
04.04.2017
Wlasnie dzis sie zapisalam na wyrwanie dolnej 6,7 I tez bede miala usuwana 8.niestety zeby nie sa w stanie idealnym I 3 za jednym razem...termin czwartek 10.30 zaczynam sie bac...
Agu
20.03.2017
Wczoraj ok. 13:00 -13:30 poleciała moja trzecia z kolei ósemka. Mam słabe zębiska, więc średnio co kwartał lub szał siedzę u dentysty na robocie. Zęby usuwam w szpitalach u chirurgów szczękowych - szkoda mi kasy na to. Wczoraj jak zwykle "na wariata" wepchnęłam się do chirurga z rentgenem w ręce " panie doktorze ja na konsultację!!" choć ja - szelma wiedziałam że jakoś trzeba zacząć pogaduchy. Potem był sakramentalne pytanie "A panią boli ?" "Nie panie doktorze ale podkruszyła się 5 dni temu i przeszkadza" plus trzepanie rzęsami - efekt ? "No dobra niech pani skoczy na parter po kartotekę - robota na trzy minuty - jakoś Panią zmieścimy ! " "Super ! Dziękuję !" Pan doktor przyjął mnie po godzince - nie chciałam wpychać się na chama między planowe wizyty. Potem mi było głupio bo ó-ka kapryśna miły doktor sobie z nią nie poradził, ale wezwał kolegę i we dwóch twardzieli wywalili ząbka chyba 4 kawałkach . Dziś zero bólu - zero komplikacji - lekki obrzęk na policzku. Jedyny minus chodzę zła i niedojedzona - muszę przetrwać na jogurcikach i papkach bo paszczy nie otworzę za żadne skarby ! ;-) Uszy do góry !
mala28
03.03.2017
A ja wlasnie dzisiaj o 16.00 usunełam ósemkę i wogole mnie nie bolalo! ( bardziej balam sie znieczulenia w sensie igły, bo te mnie przerazają) 3 zastrzyki i po krzyku;) Boli trochę gardło znieczulenie trzyma narazie:) szwy mam za tydzien przyjsc sciagnac;) zjadlam troche miekkiego pokarmu i czekam czy zacznie bolec.... Jak dla mnie gorsza była kanałowka 4ki gornej.. Bardzo bolalo zobaczymy czy ekstrakcja mojej ósemeczki tez bedzie taka bolesna...? Trzyymajcie sie wszyscy, którzy cierpicie nie jest tak zle;) A bylam prywatnie i zaplacilam 250 zl- zab nie byl skomplikowanie polozony;)
Dee
28.02.2017
Usuwanie ósemek to nie jest jakieś specjalnie traumatyczne doświadczenie. Usunęłam dolną 2 dni temu, przylegającą kanałami do dolnej siódemki..nie był to bardzo prosty ząb, bo zatrzymany i jak się okazało - gigantyczny! dostałam 3 znieczulenia (ale to dlatego że szybko mi puszczają znieczulenia), 45 minut całego zabiegu, i po sprawie. Nic nie bolało w trakcie, ból po operacji załatwił Ketonal, mam antybiotyki i leki osłonowe. Dzień po zabiegu byłam bardzo opuchnieta, szczękościsk, ledwo wpychałam tabletki do buzi. Okładałam się mrożonkami cały dzień. Noc nieprzepspana bo zmieniałam mrożonki - bólu zero.
Jestem 3 dobę po operacji, ból minął, opuchlizna jeszcze jest ale mogę łykać i szczękościsk mija.
Daję sobie +/- 2 dni na regenerację.
Zabig do przeżycia :)
Kobieta
27.02.2017
Jestem dwa dni po chirurgicznym usunięciu dolnej ósemki, która w dodatku rosła pod skosem, przez co napierała na siódemkę. Miałam przez ósemki same problemy tzn. szczękościsk, migreny itd. Postanowiła je usunąć, póki są zdrowe. Miałam ich aż 4, dwie już usunięte. Jedna górna poszła bezbolesnie, bez rzadnej opuchlizny, poza dwudniowym krwawieniem wszystko było w porządku. Druga ósemka, czyli dolna to koszmar, podczas usunięcia owszem nie czułam żadnego bólu, ale jak tylko znieczulenie puściło, ból był bardzo silny. Jestem po zabiegu drugi dzień i wyglądam jak chomik ;) Wszystko mnie boli, ale cóż zrobić, każdy przechodzi to inaczej. Jedni cierpią z bólu inni nie, kwestia indywidualna ;)
Kasia
24.02.2017
Jestem 1,5 h po ekstrakcji dwóch zębów mądrości górnych. I również naczytalam się ze tak to boli ze masakra. I ze nie dam rady dwóch naraz . .. I co ? Nic nie czułam i nie bolało . Więc spoko luz :D
Kobieta
26.01.2017
Wiecie co naczytalam sie na forach i tak nakrecilam ze idac do dentysty myslalam, ze zejde tak sie balam , rece trzesly siemjak galareta, dentysta oytal czy oby nie chce wyrwac podlokietnika i glupia bylam ze to czytalam, najpier psiknal potem zastrzykiem znieczulil- nic nie czulam i potem rwal, a ze znieczulil w trzech miejscsch zero czulam a na koniec spytalam czy moge go przytulic bo histeria miala wielkie oczy az mimwstyd.teraz 6. H po spoko, zniecuzlenie puscilo ale nie ma tragedii wezme na noc jakis apap.....dajcie spokoj z tymi forami i wyolbrzymianiem.......jestem po powodzenia dla innych i nie bojta sie i pamietajcie najoierw niech psiknie to nienczuje sie zastrzyku, wiem co mowie!!!
Kobieta
26.01.2017
Krzysiek87
16.01.2017
Same opowieści z krypty tutaj można znaleźć, niektórzy maja potrzebę żalenia się na forach, a tym samym straszenia innych. Samo to, że jakikolwiek dentysta wyrwał 4 ósemki na raz brzmi jak ponury żart - ja mam pojedynczo. Moje wyrywanie trwało jakieś 20 sekund. Górna ósemka krzywo wychodziła, ale była zdrowa. Znieczulenie działało. Nie mam żadnej opuchlizny (cztery dni minęły). Ząb nie boli, oczywiście czuję go, ale nie muszę brać tabletek. Oczywiście oszczędzam się, Nie pije gorącego, kawy, alkoholu, nie palę. Jedyne na co mogę narzekać to osłabienie przez dwa dni po zabiegu. We wtorek idę rwać kolejnego. Osoby, które są przed wyrwaniem - nie bierzcie na poważnie tych wypowiedzi na forach. W Polsce jest 38 milionów ludzi i może jakiś tysiąc ma nieciekawe doświadczenia i straszy innych. Pytałem ludzi, znajomych. Jedyne co często się pojawia do opuchlizna, a ból można tabletkami uśmierzyć - tak to wygląda u większości.
Jack
15.12.2016
Moja historia: Coś mnie ćmiło, wybrałem się na przegląd. Stomatolożka stwierdziła, że dolna 8 lekko nadpsuta. Rozwierciła, zalepiła, 150 skasowała. Kolejnego dnia ból całej szczęki (obudziła zęba). Po 6 dniach wizyta u innego stomatologa, zdjęcie panoramiczne - diagnoza zgorzel na 8. (100 za zdjęcie). Antybiotyk + ketonal forte (30PLN) po zabiegu, kolejne 5 dni bólu. Wyrwanie 8 (350PLN) - 48 godzin ciągłego krwawienia z zębodołu (bez zszywania). Zalecenie lekarza, ketonal tylko jak zacznie boleć, bo jak ból się rozkręci to ciężko zatrzymać. Na bólu już byłem 10 dni, więc myślałem, że przywykłem. Jak po 4 godzinach w ciągu zaledwie 1 minuty rozkręcił mi się ból kości żuchwowej, który promieniował na ucho + głowę, przez 2 minuty walczyłem ze sobą żeby się podnieść i łyknąć przeciwbólówkę, 1h dochodziłem do siebie, z bólu w głowie mi się kręciło. Myślałem, że najgorsze mam za sobą. O naiwności, nic bardziej mylnego. Przyjacielem na 11 kolejnych dni były różne leki przeciwbólowe. Zaczęło się od ciągłego drętwienia szczęki + mega ściskania zębów. Ale prawdziwa zabawa zaczęła się w 2 dzień po ekstrakcji. 3 różne bóle w jednym czasie (kość żuchwowa, zębodół + ból szczęki). Po 4 dniach katorgi udałem się na kontrolę. Goi się ok, może potrwać kilka tygodni... Już nie pytałem co, czy ból czy gojenie, żeby się nie zdołować.
Na 11 dni, tylko raz w nocy nie obudził mnie ból, za każdym razem od 40min. do 1h zanim człowiek zaśnie. Od całego dnia jestem bez przeciwbólówki, drętwienie i ściskanie pozostało, ale i tak czuję się jak nowonarodzony. Głęboko wierzę, że to koniec mojej historii.
Koszty: ok. 650PLN.
Ból: 10 dni przed + 11 dni po.
Opisanie historii - bezcenne.