po wyrwaniu ósemki

Jak przetrwać po wyrwaniu zęba mądrości?

HaijlaHaijla - specjalista Tipy.pl
po wyrwaniu ósemki
1 z 8
Wyrywanie zębów mądrości nie jest zbyt przyjemne. Możemy podczas zabiegu nie czuć żadnego bólu, jednak jak tylko wyjdziemy z gabinetu pojawi się opuchlizna, a jak znieczulenie minie to i ból. Pojawia się również kilka innych problemów a mianowicie: co jeść, co pić i jakie środki przeciwbólowe wziąć. Poniżej przedstawiam kilka porad i wskazówek, które pomogą ci przetrwać okres po zabiegu.
P

* woreczek z lodem (może być mrożonka)
* środki przeciwbólowe
* plastry Nicorette (jeśli palisz papierosy)

1
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 1
APTEKA

Od razu po wyjściu od stomatologa udaj się do apteki. Potrzebujesz antybiotyku (stomatolog powinien ci go przepisać, aby nie doszło do powikłań a rana się ładnie wygoiła), środki przeciwbólowe (Ibum Max lub Ketonal - na receptę, stomatolog powinien ci je również przepisać), plastry Nicorette (wierz mi, że się bardzo przydadzą po zabiegu ponieważ nie wolno będzie ci palić przez co najmniej 72h).

2
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 2
OPUCHLIZNA

Do opuchlizny przykładaj woreczek z lodem. Mogą to być jednorazowe woreczki z lodem, które dał ci stomatolog lub jak już ci się skończą (można kupić je w sklepach Internetowych jednak są dość drogie, np. SELECT ICE PACK ok 10 zł/sztuka) to jakaś mrożonka itp. Przykładanie woreczka z lodem zmniejszy opuchliznę i stan zapalny.

3
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 3
OSŁABIENIE

Dopóki działa znieczulenie możesz czuć się nieco osłabiony. Dlatego najlepiej jest udać się do domu i położyć spać. Sen regeneruje organizm i przyśpiesza leczenie.

4
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 4
TABLETKI NA BÓL I ANTYBIOTYKI

Stomatolog powinien ci przepisać zarówno antybiotyki jak i mocne tabletki przeciwbólowe np. Ketonal. Antybiotyki zażywaj regularnie przez okres czasu, który zalecił ci dentysta. Pomogą one ładnie zagoić się ranie i zapobiegną wszelkim powikłaniom, które dość często się zdarzają (np. suchodół zębowy). Silne leki przeciwbólowe uśmierzą ból, który może być bardzo silny gdy minie znieczulenie. Musisz wiedzieć, że pomimo, iż Ketonal jest najpopularniejszym środkiem przeciwbólowym to lepsze rezultaty mogą w twoim przypadku dać inne środki (przykładowo na mnie najlepiej działa Ibum Max).

5
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 5
DIETA - CO JEŚĆ I CO PIĆ PO WYRWANIU ÓSEMKI?

Przez co najmnej 2 godziny po zabiegu wyrwania zęba mądrości nie należy nic pić i nic jeść. Po tym czasie zalecane jest jedzenie miękkich produktów jak: zimne jogurty, kleiki, rzadka galaretka, lody, sorbet, przemiksowane zupki oraz wszystko co miękkie. Raczej nie jedz ani nie pij ciepłych rzeczy. Staraj się pić przez słomkę. Po posiłku przepłucz usta wodą z solą.

6
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 6
PŁUKANIE UST

Zaraz po zabiegu nie płucz ust, aby nie wypadł skrzep. Po 24 godzinach możesz delikatnie (!) przepłukać usta wodą z solą lub zamiast płukać lepiej przyłożyć namoczony wacik do rany. Delikatne płukanie ust wodą z solą przyspieszy proces gojenia.

7
zalecenia po wyrwaniu zęba - krok 7
MYCIE ZĘBÓW

Zęby można umyć dopiero po 24 godzinach od zakończenia zabiegu. Po umyciu zębów NIE wolno płukać wodą ust w normalny sposób, aby nie wypłukać skrzepu (co może spowodować powstanie suchodołu). Delikatnie nabierz wody do ust i ją wypluj.

!

Uwaga!
* Nie jedz gorących i pikantnych produktów aż rana się zagoi.

Strona 1 z 8

Podobne porady

Komentarze (93)

* Pola wymagane

Kogut herot
26.10.2018
Wyrwanie ósemki to był koszmar, bolało strasznie wszystko czułem , tylko jak rozcinał to nie szył, ale jak piłował i wyrywał, prawie zemdlałem cały mokry bylem 45 minut trwało coś strasznego
Rychu
11.09.2018
Wczoraj miałem wyrwaną prawą ósemkę jakieś 50 minut u chirurga i z szyciem. Największemu wrogowi tego nie życzę. Mam antybiotyk i przeciwbólowe, ale czy dwa dni zwolnienia mi wystarczą, to nie wiem. Boli głównie przy otwieraniu szczęki aż po czubek głowy i takie otępienie jak kac. Kiedy przejdzie ból?
Martina
08.09.2018
Absolutnie nie pić przez słomkę. Poważna sprawa i niesamowity ból.
jacek
30.08.2018
Ja miałem usuwaną dzisiaj ósemkę. Doktor się męczył przez ok. 20 minut. W końcu się udało, teraz siedzę w domu i trochę spuchłem :) . Ząb miałem w zatoce, teraz zęby się wszystko wygoiło i będzie super.
Gosc
09.04.2018
Dziś miałam wyrywaną dolną ósemkę , naczytałam się wcześniej na forach i bałam niesamowicie. Całkowicie nie było czego , cała wizyta trwała 20min , wyrywanie zęba około 3 minut , nic nie bolało , 4 godziny później zjadłam już rosół , zwykły przeciwbólowy daje radę :)
Z głowy :)
02.03.2018
Trafiłam do zwykłego lekarza, że zwykła wyrośnięta ósemka i co? Szarpal się kolanem zapieral pot z czoła wycieral —umordowal mnie i siebie trwało to z godzinę i masakra. A chirurg dziś super sprawnie-mimo trudnego zęba. Po zabiegu ból opuchlizna krwawienie trzeba przeżyć
Z głowy :)
02.03.2018
CD no i mimo skomplikowanego poziomego ułożenia i zatrzymania pod kością magik mi tego zęba usunął w 15 minut bez bólu! Owszem nie jest to przyjemny zabieg krew leje się do gardła słuchać to całe chrobotanie etc ale warto się pomęczyc i mieć z głowy.
gabcia90
29.11.2017
Sam zabieg dlutowania/wyrywania NIE boli.
Ból zaczyna się jak przestaje działać znieczulenie (tak było w moim przypadku).
Zastanawiałam się PO CO JA TO ZROBILAM...
Dziś minął szósty dzień boli jak cholera...
ja nie mam fajnych doświadczeń ...
Ale cieszę się że to już za mna!
Justyna
27.11.2017
Nie polecam czytania for przed zabiegiem. W tym miesiącu miałam usuwane 2 dolne zatrzymane ósemki naraz. Po przekopaniu wielu for szłam tam jak na ścięcie, a okazało się ze zabieg nie był tak straszny jak go malowali. 45 minut, 0 bólu w trakcie i po, wyłącznie opuchlizna której po tygodniu już nie było:)
karola123
04.04.2017
Wlasnie dzis sie zapisalam na wyrwanie dolnej 6,7 I tez bede miala usuwana 8.niestety zeby nie sa w stanie idealnym I 3 za jednym razem...termin czwartek 10.30 zaczynam sie bac...