jedzenie po wyrwaniu zęba, ósemki

Co jeść po wyrwaniu ósemki?

HaijlaHaijla - specjalista Tipy.pl
jedzenie po wyrwaniu zęba, ósemki
1 z 13
Po wyrwaniu zęba z pewnością nie będziesz głody, przynajmniej do czasu, aż minie znieczulenie i związane z nim osłabienie. Jednak już po paru godzinach zacznie ci burczeć w brzuchu. Niewłaściwa dieta może jednak spowodować suchodół zęba lub inne powikłania. Pierwszych kilka dni może okazać się dość trudne, jednak później będziesz mógł stopniowo zacząć znów jeść jedzenie które kochasz.
1
menu po wyrwaniu zęba - krok 1
Po zabiegu nie wolno nic jeść ani pić przez 2 godziny, jednak jeśli rana nie była zszywana czas ten może się przedłużyć nawet do 24 h. Dobrze jest w tym czasie położyć się spać. Dzięki temu nie będziesz tak bardzo odczuwać głodu.
2
menu po wyrwaniu zęba - krok 2
Możesz jeść wszystkie miękkie produkty spożywcze jak zmiksowane zupki, desery, puree ziemniaczane oraz inne miękkie potrawy. Tego typu rzeczy należy jeść przez okres co najmniej 2 dni.
3
menu po wyrwaniu zęba - krok 3
Zupy i napoje powinny być w temperaturze pokojowej lub chłodniejszej. Zbyt ciepłe rzeczy mogą spowodować uszkodzenie skrzepu krwi, które pomagają chronić i leczyć obszar dziąsła, w którym został usunięty ząb. Jeśli skrzep zostanie rozpuszczony lub wypłukany może dojść do powstania suchodołu zęba.
4
menu po wyrwaniu zęba - krok 4
Napoje do picia powinny nie być gazowane ani kwaskowate (np. sok pomarańczowy, grapeufrutowy itp.). Napoje, które możesz pić to woda, mleko, kawa, zimne herbaty itp.
5
menu po wyrwaniu zęba - krok 5
W zależności od tego, jak goi się rana możesz rozszerzyć swoje menu już dnia drugiego lub trzeciego. Możesz zacząć jeść makarony (ugotowane raczej na miękko nie al dente), sery, jajka na miękko itp.
6
menu po wyrwaniu zęba - krok 6
Po jedzeniu wypłucz wodą z solą lub wodą utlenioną usta jednak nie płucz w taki sposób jak normalnie. Nabierz wody do buzi, delikatnie poruszaj głową na boki (nie szczęką) i wypluj. Jeśli będziesz płukać zbyt energicznie możesz uszkodzić skrzep.
7
menu po wyrwaniu zęba - krok 7
PUREE ZIEMNIACZANE I WARZYWNE

Są łatwe do spożycia i może być jedzone z dodatkiem sosów, śmietany czy przyrumienionego masła.

8
menu po wyrwaniu zęba - krok 8
NAPOJE MLECZNE

Może to być zarówno mleko jak i shake mleczny. Są one łatwe do spożycia i zalecane w pierwszych dniach po usunięciu zęba (ósemki). Jeśli pijesz je przez słomkę to uważaj, aby nie naruszyć nią rany. Zamiast słomki możesz je jeść łyżeczką (dla bezpieczeństwa).

9
menu po wyrwaniu zęba - krok 9
LODY

Są zalecane w pierwszych dniach po usunięciu zęba (ósemki). Wybieraj jednak te czysto mleczne lub zrobione na bazie wody. Nie jedz jednak różków waflowych z lodów szczególnie w pierwszym dniu po zabiegu.

10
jedzenie po wyrwaniu ósemki

JOGURTY I BŁYSKAWICZNE DESERY

Możesz jeść wszelkie desery błyskawiczne (również te w proszku). Są to kisiele, galaretki, owsianki, puddingi itp. Pamietaj jednak, że nie mogą być one zbyt ciepłe. Przed spożyciem dobrze je schłódź.

11
menu po wyrwaniu zęba - krok 11
NAPOJE

Możesz pić wszystkie napoje oprócz kwaskowatych soków owocowych (pomarańczowy, grapefruitowy, cytrynowy itp.) oraz alkoholi. Unikaj również picia bardzo zimnej wody, która może spowodować ból.

12
dieta po wyrwaniu zęba
PŁATKI OWSIANE I GRYSIK

W pierwszych dniach po wyrwaniu ósemki możesz jeść płatki owsiane i grysik. Do grysiku dodaj jednak nieco więcej wody, aby był miększy i rzadszy.

Strona 1 z 13

Podobne porady

Komentarze (37)

* Pola wymagane

Kaa
09.02.2017
Wszystko zalezy od polozenia 8mki i czy zwykly zabieg czy operacyjny...
Ja 2 lata temu mialam usuwane na raz 2 8mki, gorna i dolna przy czym dolna polozona na kosci wiec wraz z nia usuwana (po pol roku odrasta). Spuchlam, dostalam szczekoscisku i wyszedl mi krwiak. Mam nadwrazliwe zeby, wiec w moim przypadku przykladanie lodu powodowalo jeszcze wiekszy bol. To byl powiedzmy koszmarny okres, za niespelna 3 tygodnie usuwalam kolejne 2 8mki gora i dol. Wiec powtorka z rozrywki. W porzypadkuo przypadku dostalam silny antybiotyk i ketonal. Nigdy go wczesniej nie bralam, tu bez niego sie nie obeszlo. Oczywiscie bylo szycie i szwy tez powoduja bol kiedy rana sie sciaga, kluja obolale miejsce. Od 3 dni jestem po kolejnym koszmarnym wyrwaniu 7mki, ktora mi pekla a byla leczona kanalowo. Znowu zabieg operacyjny, (dlutowanie) 5 znieczulen i 6 szwow. Makabra jednym slowem. Myslalam, ze jak przetrwalam 8mki to juz wszystko przezyje
foo
30.01.2017
Ja miałem dziś wyrywaną ósemkę, dwa zastrzyki, jedno pociągnięcie i nie ma zęba. Na fotelu siedziałem może 5 minut. Bez szwów, mam nic nie jeść przez 2 godziny i tyle. Później mogę normalnie. :)
angi
19.01.2017
zadnego mleka i produktow mlecznych i ani kawy ani palenia ani cieplych potraw przez pierwsze 48h!!! taka instukcje dzis dostallam
dyzia
07.11.2016
To lody można jeść i bedzie super, a po zimenj wodzie to juz nie? :D
Marcin
18.02.2016
Witam opiszę swoją historię z dolna prawą ósemka rosnącą głęboko koroną do siódemki.Poszedłem do dentysty ponieważ miałem robiona wcześniej 7 podczas gryzienia bolała mnie.Dentysta zrobił zdjęcie gdzie wyszło że ósemka leży i naciska na 7.Mity związane z bólem 8 jeśli ktoś już ma stan zapalny 8 i idzie usunąć to przeżywa ze tragedia.Mój zabieg trwał 1h45min w znieczuleniu nic nie boli boli później policzek od otwierania przez taki czas niż samo miejsce.Tyle trwał zabieg u mnie ponieważ był problem z zatamowaniem krwawienia plus głęboko położona 8. Jestem 4 godziny po zabiegu dostałem antybiotyk żeby jakiejś infekcji nie było oczywiście okłady lodem od opuchlizny i to tak przyłożyć na 5 min odstawić i za jakiś czas znowu żeby krzepu nie zrobić Nie wiem co jeść ale na pewno coś mixowane no i zero nabiału bo tam są bakterie wiec nie przedłużajmy gojenia . Jak narazie wziąłem jedna tabletkę przeciwbólową ibuprom ketonal to ostateczność no i pozycja do spania kladziemy sie na przeciwna stronę i nie na płasko . To chyba tyle z mojej strony .Pozdrawiam :)
Sylek
17.02.2016
Witam, wczoraj ok 15 wyrwano mi ósemkę. Cały zabieg (łącznie z czekaniem na zadziałanie znieczulenia trwał 15 min. Po 2 godzinach zeszło znieczulenie (poznałam to po tym, ze gardło nie było już spuchnięte). Przylożyłam sobie zimny kompres żelowy (nie z zamrażarki jak polecają autorzy artykułu a z lodówki). Żadnego bólu, żadnych antybiotyków, noc przespałam. (Obudziłam się niestety jak do pracy a dostałam 2 dni zwolnienia bo nie wolno przez 48 godzin wykonywać ciężkich prac fizycznych). Mieszkam w Niemczech i po każdym zabiegu dostaje się tutaj "instrukcje postępowania po" .
W tej instrukcji jest miedzy innymi napisane: 24 godziny po nie wolno pic żadnych napojów z kofeiną (kawa, herbata, cola) ponieważ podnoszą ciśnienie i komplikują gojenie rany.
Zalecana jest ostrożność przy jedzeniu- można jeść "dopiero" jak przestanie działać znieczulenie ( z tym ze jak jeszcze działa to człowiek nie ma ochoty jeść)
ŻADNEGO NABIAŁU
Nie jeść i nie pic żadnych produktów mlecznych (mleko, śmietana, jogurt itp. - bakterie zawarte w produktach mlecznych mogą częściowo rozpuścić skrzepów.
GŁOWĘ TRZYMAĆ WYSOKO. NIE LEŻEĆ PŁASKO

BÓLE
Jeśli pojawią się bóle zaraz po zabiegu, powinny one ustąpić po tabletce przeciwbolowej (apap, ibuprofen, paracetamol- ketonal to przesada)
Ból który się pojawia dopiero 2 albo 3 dni po zabiegu świadczą o komplikacjach. Przy takich bólach jak najszybciej do dentysty.

KRWAWIENIA
po usunięciu zęba mogą wystąpić krwawienia.
Jeśli nie są one duże nie są niebezpieczne.
Przy długotrwałych krwawieniach (tylko wtedy!)delikatnie opłukać usta wodą a następnie przez OK 30 min. Nagryzać złożoną chusteczkę albo wacik. Jeśli krwawienie nie ustąpi należy skontaktować się z dentystą lub z pogotowiem dentystycznym.
Oczywiście płukanie zabronione, w dniu wyrwania już zębów nie myć. Na drugi dzień można normalnie szczotkować omijając okolice rany.

Trochę nieudolne to tłumaczenie ale taką kartkę z zaleceniami dostaje się tutaj przy każdym zabiegu (w końcu nie idzie się codziennie na wyrwanie zęba, czy usunięcie wyrostka, czy na jakikolwiek inny zabieg- a to co lekarz powie może człowiek szybko zapomnieć.w przeciwieństwie do lekarzy my nie mamy rutyny w tych sprawach.
tikaukatam
25.01.2016
Jestem dobę po usunięciu dolnej ósemki. Sam zabieg był w znieczuleniu, łącznie z założeniem szwów itd. trwał może z 10 min. Nic nie czułam, nawet nie wiedziałam kiedy wyrwano mi zęba. Oczywiście w domu, po zejściu znieczulenia poczułam ból, no ale to normalne. Brałam ketonal, ból zniknął, w nocy nie mogłam spać (ale to dla tego, że to lewa ósemka i nie mogę spać na tej stronie, a tylko z tej zasypiam niestety). Dzisiaj zauważyłam biały osad, wydzielinę, nie wiem jak to nazwać, koło szwów. Mam nadzieję, że to normalny efekt? Chociaż najbardziej martwią mnie te szwy, które doprowadzają mnie do szały. Kują, ciągną, przeszkadzają w otwieraniu buzi (oczywiście zdaję sobie sprawę, że i bez nich nie otworzyłabym do końca buzi jeszcze przez parę dni) ale uniemożliwiają mi zjedzenie np. zupy. Czy u was też tak było? Mam ochotę je zerwać. :(
Dominik098
22.01.2016
Witam ja miałem wczoraj o 16 wyrwana 8 i 6 nie bolało nic dostałem znieczulenie w 4 miejscach i było spoko. Nieczulenie moje zeszlo ok. 21 wiec troche mnie bolało zale zarzyłem Appa noc. O 02:30 czułem ze bol nawraca wiec zarzyłem ibuprom max i obłożyłem sobie kostkmi lodu policzko przez reczniczek . Jest 10 i nic nie boli . To wszystko zależy od człowieka. A palenie to już kaatastrofa jestem nałogowym palaczem wypalam 24 papierosy dziennie nawet więcej . Ale musicie się powstrzymać ja zazywam Doesmoxan i na razie mnie tak bardzo nie ciagnie może rzuce. Taka mała nagroda za ból zeba.
agulka
12.01.2016
Czytam te wszystkie historie i wierzyć sie nie chce! Wiadomo ze wszystmo zalezy od przypadku, rodzaju osemki jej polozenia czy zatrzymana czy widoczna. Ale to co pisza ludzie jest niemożliwe! Czytajac takie bzdury ludzie mdleja ze strachu!
Mialam usuwane 2 osemki dolne częściowo zatrzymane. W 2 och przypadkach zabieg trwal 2-3 min doslownie. I kazdy pacjent z tym samym problemem przede mna zostal zalatwiony w taki sam mniej więcej czas. Po zabiegu zero opuchlizny, po ustąpieniu znieczulenia lek przeciwbólowy wystarcza. Wszystkk sie goi z kazdym dniem bardzo ładnie.
largo11
23.09.2015
Nie "rurką", a słomką!