rodzina

Co mówi o tobie kolejność pojawienia się w rodzinie?

karolina_abc - specjalista Tipy.pl
rodzina
1 z 4
Psycholodzy już dawno odkryli, że wiele naszych cech charakteru zależy od tego, którym z kolei jesteśmy dzieckiem. Inaczej zachowują się pierworodni, inaczej dzieci środkowe, a jeszcze inaczej te najmłodsze. Oto charakterystyka tego jak kolejność pojawienia się rodzinie wpływa na naszą osobowość. Zapoznaj się z artykułem i sam sobie odpowiedz, czy opis zgadza się z twoimi cechami charakteru.
1
Pierwsze dziecko w rodzinie

Typowe cechy: Urodzony przywódca, ambitny, odpowiedzialny

Uzasadnienie: Najstarsze dziecko w rodzinie nie ma dla siebie żadnej konkurencji, a przynajmniej przez jakiś czas, w walce o uwagę rodziców. Owocuje to jego wyższą inteligencją, jak pokazuje badanie z 2007 roku przeprowadzone w Norwegii. Gdy pojawia się rodzeństwo, najstarsze dziecko zazwyczaj się nim opiekuje, co kształtuje w nim obronną postawę i odpowiedzialność.

Rodzice czasami stawiają wysokie wymagania pierwszemu dziecku (lub jedynakowi). Jeśli poczuje ono, że nie potrafi im sprostać, jego osobowość może ukształtować się w zupełnie przeciwnym kierunku.
2
Środkowe dziecko w rodzinie

Typowe cechy: Towarzyski, dążący do zgody i sprawiedliwości

Uzasadnienie: Dzieci urodzone jako środkowe nie mają przywilejów, którymi cieszą się pierworodni i najmłodsi. W rezultacie stają się ekspertami w zakresie negocjacji i kompromisów. Mają również tendencję do polegania na swoich przyjaciołach, ponieważ często zastają rodziców skupionych na ich starszym i młodszym rodzeństwie.

Jeżeli natomiast najstarsze dziecko nie spełnia swojej typowej roli, wchodzi w nią dziecko średnie. Przykładem jest Donald Trump, który przejął typowe zachowania swojego starszego brata.

Co się dzieje w przypadku, gdy w rodzinie jest kilkoro średnich dzieci? Istnieje ogólna zasada, że każde z nich będzie dążyło do bycia innym dzieckiem niż to, które jest bezpośrednio starsze od niego.
3
Najmłodsze dziecko w rodzinie

Typowe cechy: Wolny duch, podejmujący ryzyko, uroczy

Uzasadnienie: Rodzice stają się przy najmłodszym dziecko bardziej wyluzowani i porzucają swoją przesadną ostrożność, jaka towarzyszyła im przy pierwszym dziecku. Najmłodsze dzieci spotykają się z mniejszymi restrykcjami ze strony rodziców, choć wciąż otrzymują dużo ich uwagi.

Niektóre dzieci nie lubią być traktowane niepoważnie. Czasami najmłodsze rozwijają w sobie odpowiedzialność w takim stopniu jak najstarsze. Czasami są tak towarzyskie jak dzieci średnie.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Coco chanel
03.01.2016
Obawiam się że jest to stek bzdur
sdsd
12.10.2015
Fajnie. A co kiedy pierwsze dziecko i kolejne sa z przypadku?