6 subtelnych objawów raka piersi, których nie wolno ci ignorować

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 8
Każdego roku u tysięcy kobiet diagnozuje się raka piersi. W przypadku kobiet wyższą śmiertelność ma jedynie rak płuc. Nowotwór piersi może być śmiertelny, ale jest kilka sygnałów ostrzegawczych, które można zaobserwować odpowiednio wcześniej. Znajomość czynników ryzyka i objawów raka piersi może znacznie zwiększyć twoje szanse na wczesne wykrycie choroby. Najczęściej kobiety dowiadują się o raku odkrywając guza w piersi, ale istnieje kilka innych (opisanych poniżej) objawów, na które należy się wyczulić. Jeśli stwierdzisz u siebie któryś z nich, natychmiast skonsultuj się z lekarzem.
1
Rozmiar piersi

Jeśli jedna z piersi w krótkim czasie znacznie się powiększy, może to być sygnał ostrzegawczy, że rozwija się w niej nowotwór. Piersi mogą normalnie różnić się wielkością, ale zdecydowana zmiana rozmiaru lub kształtu jednej z nich powinna obudzić twoją czujność.
2
Obrzęk

Nawet, jeśli nie wyczuwasz w piersi guza, ale zauważyłaś, że jest opuchnięta (nawet na niewielkim obszarze), to nie jest to dobry znak. Obrzękowi może towarzyszyć gorączka. Piersi będą się wtedy wydawały ciepłe lub nawet rozpalone. Możliwe, że przybiorą barwę czerwoną lub fioletową i będą nabrzmiałe. Natychmiast poinformuj lekarza, jeśli zauważysz u siebie takie objawy.
3
Nietypowe zachowanie sutków

Jakikolwiek wyciek z piersi inny niż mleko nie jest rzeczą normalną. Zmniejszona wrażliwość sutków również powinna zwrócić twoją uwagę. Jeśli dodatkowo twoje sutki są schowane do wewnątrz lub zmieniły kolor, (zdecydowanie) skontaktuj się z lekarzem.
4
Zaczerwienienie lub swędzenie

Nierówna “pomarańczowa skórka” na piersiach i okolicach sutków może być objawem raka piersi. Jeśli odczuwasz silne swędzenie skóry piersi a wizyta u dermatologa (i przepisane przez niego maści) nie przyniosły poprawy, skontaktuj się z lekarzem.
5
Guz

W piersiach mogą tworzyć się łagodne guzy, które nie mają charakteru nowotworowego. Jeśli jednak wyczujesz zgrubienie (którego nie zauważyłaś wcześniej lub które jest twardsze niż otaczające go guzki), umów się na wizytę lekarską. Zwróć również uwagę na każde nietypowe zgrubienie w okolicach pachy. Mimo iż nie jest to obszar piersi, zmiany takie mogą oznaczać raka piersi.
6
Ból piersi

Ból piersi może być wywołany przez całe mnóstwo różnych czynników innych niż nowotwór. Wahania hormonów, kuracje związane z płodnością, stres, noszenie źle dopasowanego stanika – to wszystko potencjalne przyczyny bólu piersi. Jeśli ból twoich piersi nie jest wywołany żadnym z tych czynników lub jeśli towarzyszą mu również inne objawy, skonsultuj to z lekarzem.
7
Niektóre kobiety odczuwają ból w plecach lub klatce piersiowej, a nie w samych piersiach. Jeśli na tego typu dolegliwości bólowe nie pomoże fizjoterapia ani rozciąganie, poinformuj o nich swojego lekarza.

Nie wszystkie powyższe objawy muszą oznaczać raka piersi. Jeśli leczysz je w inny sposób (maść, antybiotyk, itp.), ale w przeciągu kilku dni nie zauważysz żadnej poprawy, koniecznie umów się na wizytę u lekarza i stanowczo poproś o badania w kierunku raka piersi.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

Badanie piersi
różowa wstążka
rak piersi

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

B
19.11.2015
Szanowni redaktorzy Interii, nauczcie się znaczenia wyrazów. Objawy raka mogą być "niepozorne" ale nie "subtelne"! Słowo "subtelny" zawiera w swoim znaczeniu pewnego rodzaju czułość, zatem używanie go w odniesieniu do choroby jest groteskowym błędem! "Subtelna" może być kobieta, ale nie rak czy jego objawy!
Pertu
19.11.2015
Najważniejsza jest systematyczna mamonografia, bo to ona jest przyczyną późniejszego raka. Bogać korporacje BigFarmy swoimi chorobami!!!
dobry człowiek
19.11.2015
Każdej nowo poznanej panience proponuję gruntowne przebadanie piersi i niektóre zgadzają się na to, ale są też takie, które usiłują uderzyć mnie w twarz, co zresztą na ogół im się udaje. Nie wiem dlaczego?..
Renesme
19.11.2015
Drogie Panie, chodzimy do ginekologa, chodzimy...przynajmniej raz w roku każda z nas powinna iść. Moja lekarka robi cytologię i USG piersi i pachwin...tarczycy. Należy się badać.
tera
19.11.2015
Dla mnie najlepszą profilaktyką jest odżywianie-żywe jedzenie tzw super food.W tym kierunku bym poszła -taniej i z pewnością zwiększy szansę na uniknięcie operacji a w konsekwencji radio i chemioterapii.W ogóle przed II wojną światową ,szeroko zakrojone były badania w kierunku stosowania surowych produktów w lecznictwie zamkniętym -z bardzo dobrym skutkiem.Wojna to zniszczyła-świat zachłysnął się chemioterapią-co dla ludzkości okazało się zgubne - wg badań w 96% jest nieskuteczna.
jan pietruszka
19.11.2015
mówicie tylko o paniach,a ja facet też jestem po raku piersi,warto przestrzec facetów też,bo myślą że rak piersi dotyczy tylko kobiet