Tutaj jesteś: Elektronika > Aparaty Fotograficzne i Kamery > Akcesoria Fotograficzne > 6 porad jak sortować zdjęcia

6 porad jak sortować zdjęcia

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Sortowanie zdjęć może być męczącym zajęciem. Jeśli masz w domu kilka aparatów cyfrowych i smartfonów oraz komputer, laptop i tablet na których masz zgromadzone wszystkie zdjęcia, wiesz o czym mówię. Dochodzą do tego zdjęcia które ludzie wysyłają ci przez MMSy, wrzucają je na Facebooka i Instagram. Zdjęcia są wszędzie! Łatwo jest się w tym wszystkim pogubić. Jeśli chcesz uporządkować swoje zdjęcia tak, by za kilka lat móc je bez problemu odnaleźć, mam dla ciebie 6 porad które ci w tym pomogą.
1
GRUPUJ
GRUPUJ

Trzymaj swoje zdjęcia w jednym miejscu. Szukanie fotografii, które mogą być na kilku urządzeniach bywa naprawdę denerwujące. Może są na laptopie, może na dysku zewnętrznym, a może na tym starym komputerze, który wyniosłeś do piwnicy, bo się popsuł? Polecam trzymanie wszystkich zdjęć na jednym komputerze, najlepiej takim z dużym twardym dyskiem. Wiele nowych komputerów ma dyski, na których zmieścisz zdjęcia uzbierane przez lata.

Jeśli masz taką możliwość, rozważ dokupienie dodatkowego dysku (na przykład o wielkości 2-3 terabajtów). Jeżeli przeznaczysz go wyłącznie do zdjęć, nie będzie się zużywał tak szybko. Co za tym idzie jego żywotność znacznie się wydłuży. Wykształć zatem w sobie nawyk zapisywania zdjęć w jednym miejscu.
2
UWAŻAJ NA CHMURY
UWAŻAJ NA CHMURY

Zapisywanie swoich plików na chmurach (czyichś serwerach udostępnianych innym) to najnowsza innowacja w świecie informatyki. Niestety trzymanie na nich wszystkich swoich zdjęć nie jest dobrym pomysłem. Niektóre serwisy oferujące tę usługę będą zmniejszać rozmiar twoich zdjęć, co wiąże się z utratą jakości oraz metadanych (tzw. dane o danych, takie jak model aparatu, data zrobienia zdjęcia lub lokalizacja). Z tego powodu, wrzucając zdjęcia na te serwery, nie usuwaj oryginałów, ponieważ po dodaniu pliku ważącego 10MB na serwer, może on zostać zmniejszony nawet do 1MB, a dodatkowo zmniejszona zostanie rozdzielczość zdjęcia.

W Internecie są też różne serwisy takie jak Snapfish czy Flickr, które oferują nam możliwość zapisywania zdjęć, lecz tak samo nie powinno to być wasze główne miejsce przechowywania zdjęć, ze względu na możliwość zmian w umowie (odnośnie limitów, opłat i tym podobnych). Twoim głównym miejscem magazynowania zdjęć powinien być komputer stacjonarny, a chmury i serwisy hostingowe możesz wykorzystać do wysyłania pojedynczych zdjęć znajomym lub jako alternatywę.
Jak zablokować zdjęcia profilowe na Facebooku?
Jak zablokować zdjęcia na Facebooku?
7 aplikacji do obróbki zdjęć
Jak drukować zdjęcia?
3
FOLDERY
FOLDERY

Odpowiednia struktura folderów jest naprawdę kluczowa, jeśli chcesz później łatwo się w tym wszystkim odnaleźć. Być może nie martwisz się tym, bo używasz jakiegoś programu który automatycznie sortuje zdjęcia i umożliwia łatwe wyszukiwanie, ale czy ten program będzie wciąż dostępny za 10 lub 20 lat? Mogłeś spędzić długie godziny konfigurując ustawienia programu, a za rok lub parę lat może okazać się, że program został wycofany.

Najpewniejszym sposobem jest używanie sieci folderów i podfolderów, co pozwoli nam na łatwiejsze znajdywanie konkretnych zdjęć, gdy będą one potrzebne. Wystarczy, że przy każdym przenoszeniu zdjęć ze swoich urządzeń na komputer utworzysz folder który w nazwie będzie miał wszystkie ważne dane i ułatwi późniejsze szukanie. Ja sam używam formatu rok, miesiąc i dzień, dzięki czemu nie muszę pamiętać dokładnej daty, np. „20070710-20 Wyjazd na Węgry”. Opracowanie w miarę logicznego systemu folderów i podfolderów może być czasochłonne, ale ogólnie jest warte zaoszczędzonego później czasu.
4
SUMIENNOŚĆ
SUMIENNOŚĆ

Zgrywaj zdjęcia regularnie. Bardzo łatwo jest zapomnieć się i robić to dopiero, gdy skończy nam się miejsce na nowe zdjęcia w aparacie. Wtedy musimy też ręcznie dzielić zdjęcia z kilku okazji. Dodatkowo, jeśli nosisz przy sobie aparat, na którym masz cenne dla siebie zdjęcia, stracisz o wiele więcej niż tylko aparat, jeśli coś się z nim stanie.

Podłącz aparat do komputera jak najszybciej, by później o tym nie zapomnieć. Nawet jeśli nie masz czasu zrobić tego wszystkiego, możesz nazwać folder „20150830 – do posortowania” i zrobić to później gdy znajdziesz na to kilka chwil.
5
ŻYWOTNOŚĆ ZDJĘĆ
ŻYWOTNOŚĆ ZDJĘĆ

Spora liczba zdjęć z imprez może znajdować się na różnych serwisach społecznościowych – jak Facebook, Twitter czy Instagram. Być może dostałeś paczkę zdjęć na swojego maila, albo w MMSie? Zdjęcia są też od tego, żeby się nimi dzielić ze znajomymi, ale nigdy nie wiesz, jak długo dany serwis będzie online.

Osobiście, gdy widzę zdjęcie które mi się podoba, zapisuje je na komputerze, lub telefonie, ponieważ gdy wrzucimy zdjęcie na Facebooka, po chwili o nim zapomnimy. Jeśli tak jak ja jesteś maniakiem kolekcjonowania zdjęć z różnych wydarzeń w których brałeś udział, przeglądanie zdjęć które wrzucają twoi znajomi może być prawdziwą kopalnią.
6
ZABEZPIECZ SIĘ
ZABEZPIECZ SIĘ

Ostania, ale najważniejsza porada – rób kopie zapasowe. Bez niej ryzykujesz, że wszystkie zdjęcia które zapisujesz na jednym dysku mogą w jednym momencie zniknąć bezpowrotnie. Ktoś może ukraść twój komputer, dysk może się zepsuć itd. Jeśli masz kopię zapasową, możesz spać spokojnie.

Mam nadzieję, że przydadzą wam się te rady. Jeśli macie swoje pomysły, podzielcie się w komentarzach.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

a - 2017-08-11
dobre rady. Sam tak mam na nasie.
 
Dzieci mają dużo energii, są strasznie ruchliwe i nie potrafią spokojnie wysiedzieć długo w jednym miejscu. Często...
Jak zrobić zdjęcie dziecku?
Dzieci mają dużo energii, są strasznie ruchliwe i nie potrafią spokojnie wysiedzieć...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt