zachód słońca, zachodzące słońce

Jak zrobić zdjęcie słońca?
BazyliaBazylia - specjalista Tipy.pl

W fotografii chodzi przede wszystkim o odpowiednie uchwycenie światła w obiektywie aparatu. Gdy w grę wchodzi robienie zdjęć w świetle słonecznym, wszyscy wybierają tzw. „złote godziny”, 10 min po wschodzie słońca lub przed jego zachodem. W tych porach światło jest bardzo łagodne i idealnie rozświetla obraz. Wielu profesjonalnych fotografów zaleca amatorom rozpoczęcie ich przygody z fotografią właśnie o tych dwóch porach.
1
Jeśli chodzi o fotografowanie słońca w zenicie, nawet profesjonaliści mają pewne obawy. Istnieje pogląd, że może ono uszkodzić zarówno matrycę, jak i wzrok. Słońce o tej porze jest bardzo ostre, a jego promienie są bardzo niebezpieczne. Zdjęcie, jeśli w ogóle wyjdzie na nim coś prócz białego kręgu, będzie przepalone i pełne ostrych kolorów. Z tego powodu odradza się robienie zdjęć słońcu w pełnej sile. Zasada jest taka: jeśli dajesz radę patrzeć gołym okiem bezpośrednio w słońce, dasz również radę je sfotografować. Wynika stąd, że najlepiej fotografować słońce w „złotych godzinach”, gdy jest blisko horyzontu lub gdy jest przesłonięte np. przez chmury.
2
Ustaw aparat pod kątem ostrym do słońca. Nie należy robić zdjęć kierując obiektyw bezpośrednio na słońce. Pamiętaj, że nawet słabo świecące słońce jest dużo jaśniejsze od otoczenia. Uwzględnij to przy pomiarze światła. Pamiętaj, że siła światła ulega ciągłym zmianom.
3
Uchwyć słońce wschodzące lub zachodzące. Znajduje się ono bliżej horyzontu, a jego blask nie jest wtedy tak intensywny. Jeśli słońce znajduje się na wysokości twojej głowy lub niżej, możesz zaryzykować i spróbować zrobić zdjęcie kierując aparat bezpośrednio na słońce. Nie jest ono na tyle wysoko, żeby do obiektywu dostało się za dużo światła. Jeśli zdjęcie nie wyjdzie, wyceluj w nie pod kątem ostrym.
4
Fotografuj słońce na tle morza, gór lub bardzo wysokich drzew. Nie tylko doda to zdjęciu charakteru, ale pomoże ustawić ostrość względem czegoś innego niż wielka kula światła.
5
Fotografuj słońce częściowo zakryte przez chmury. I w tym przypadku, umieszczenie w kadrze jakiegoś obiektu pomoże wyregulować ostrość. Fantastyczne zdjęcie promieni słonecznych możesz uzyskać nawet wtedy, gdy słońce jest prawie całkiem zakryte przez chmury.
6
Podczas robienia zdjęć ustaw aparat na auto focus, a ustawienie lampy pozostaw na auto. Mimo iż użycie lampy zazwyczaj nie jest konieczne, pozwala ona uzyskać zdjęcia o lepszej ostrości.
7
Zrób kilka zdjęć naraz. Nawet najlepsi fotografowie muszą wiele razy próbować nim uda im się uzyskać zadowalające ujęcie.
8
Nie kasuj zdjęć, nim nie zobaczysz ich na komputerze. Zdjęcia na wyświetlaczu aparatu często mogą się różnić od oryginału.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane