pasja

Jak znaleźć swoją pasję?
ZenZen - specjalista Tipy.pl

"Najwyższym osiągnięciem jest zatarcie granicy między pracą i zabawą" - Arnold Toynbee. Praca, którą się kocha jest wielkim marzeniem wielu z nas. Cóż bowiem mogłoby być przyjemniejszego od codziennego spędzania czasu nad tym co się lubi? Rano wstajesz z zmotywowany, z uśmiechem na twarzy i nie możesz się już doczekać, aż zaczniesz pracować. Bajka? Może i tak, ale zupełnie osiągalna. Jedyne co musisz zrobić, to znaleźć swoją pasję.

Poniższy artykuł nie powie ci wprost jaka jest twoja pasja, jednak z pewnością pomoże ci ją znaleźć.

1
W czym jesteś dobry?

Nawet jeśli jeszcze się uczysz masz już pewne talenty i umiejętności. Możesz je okazywać teraz czy kilka lat temu, a nawet w dzieciństwie. Może zawsze byłeś dobry w pisaniu, mówieniu, rysowaniu, organizowaniu, tworzeniu, nauczaniu kogoś lub w byciu przyjacielem. Może miałeś świetne pomysły, potrafiłeś pogodzić ze sobą ludzi, byłeś dobrym ogrodnikiem lub sprzedawcą? Daj sobie trochę czasu na przemyślenia - często zapominamy o rzeczach, które dobrze zrobiliśmy. Przypomnij sobie swoją całą przeszłość - wszystkie zadania, projekty, zainteresowania, prace dorywcze. Może się okazać, że znajdziesz kilka a nawet kilkanaście rzeczy, które mógłbyś wymienić. Zacznij robić listę swoich potencjalnych pasji.

2
Co cię ekscytuje?

Może to być coś w pracy - jakaś jej mała część, którą niezwykle lubisz robić. Może to być coś, czym zajmujesz się po pracy - hobby, praca dorywcza, wolontariat, coś co robisz jako rodzic, małżonek czy przyjaciel. Może to być coś, czego nie robiłeś już długi okres czasu. Ponownie przemyśl wszystkie zdarzenia. Daj sobie na to pół godziny (15 min co najmniej). Dodaj kolejne pozycje do swojej listy.

3
O czym czytasz?

Jakie strony przeglądasz w Internecie i jakie artykuły cię najbardziej interesują? Jakie magazyny i czasopisma kupujesz? Na jakie blogi regularnie zaglądasz? Idąc do księgarni w jakim dziale tematycznym spędzasz najwięcej czasu? Może być bardzo wiele tematów, które cię interesują - wypisz je wszystkie na listę.

4
O czym potajemnie marzysz?

Może masz jakieś marzenia na temat wspaniałej pracy, którą chciałbyś wykonywać - może chciałbyś być nowelistą, artystą, projektantem mody, architektem, doktorem, przedsiębiorcą, programistą? Niektórzy sobie myślą, że tego typu marzenia o pracy są nierealne i je odrzucają. Nie ważne czy wydają ci się prawdopodobne do spełnienia czy nie - dodaj je do swojej listy.

5
Ucz się, pytaj, rób notatki.

Ok, masz już listę. Zaznacz teraz na niej pozycje, które cię najbardziej ekscytują. To będą twoi pierwsi "kandydaci". Teraz poczytaj o osobach, które odniosły sukces w tym zawodzie i z nimi porozmawiaj (poprzez bloga jeśli taki prowadzą, lub wyślij do nich email). Zrób listę rzeczy, których powinieneś się nauczyć, udoskonalić, umiejętności które powinieneś zdobyć i ludzi z którymi powinieneś porozmawiać. Ucz się, jednak nie pozwól sobie czekać zbyt długo przed wykonaniem kolejnego kroku.

6
Eksperymentuj, próbuj.

W tym momencie zaczyna się prawdziwa nauka. Jeśli jeszcze nie zacząłeś zacznij teraz zajmować się rzeczą, którą wybrałeś. Możesz to robić po godzinach pracy w domu jednak postaraj się tak szybko, jak to tylko możliwe sprawić, aby wiele osób dowiedziało się o twoim nowym zajęciu. To cię zmotywuje i da informację zwrotną. zwracaj uwagę na to, jak się czujesz podczas tej pracy - czy jest coś na co czekasz ze zniecierpliwieniem, coś co cię podnieca, ekscytuje, coś czym chcesz się podzielić?

7
Nieważne pozycje wykreśl.

Wybierz sobie z listy 3-5 pozycji. Jeśli lista rzeczy, które cię interesują jest dłuższa przejdź z powrotem do kroku 5 i 6. Może to potrwać miesiące. Jeśli jednak o wszystkich potencjalnych zawodach z listy się już nauczyłeś i wypróbowałeś zadaj sobie pytanie: który z nich sprawia ci największą przyjemność? Który był najbardziej ekscytujący? Dzięki któremu będziesz mógł stworzyć coś, za co ludzie zapłacą lub będą zachwyceni twoim produktem? W którym zawodzie widzisz siebie pracującego przez wiele lat (nawet jeśli nie jest to tradycyjna ścieżka kariery)? Wybierz jedną, góra dwa zainteresowania i się skup na nich. Teraz będziesz musiał przejść kolejny krok: przegnać swoje obawy, znaleźć czas i zrobić karierę o ile to możliwe. Jeśli ci się nie uda, wybierz kolejną pozycję z listy - nie ma się co wstydzić wcześniejszego niepowodzenia, ponieważ każde niepowodzenie daje ci bardzo wartościową lekcję, która pomoże ci osiągnąć sukces podczas następnej próby.

8
Znajdź czas.

Nie masz czasu na wykonywanie swojej pasji? Musisz znaleźć czas! Jeśli jest to twój priorytet to znajdziesz go. Może to oznaczać wcześniejsze wstawanie, pracę po godzinach lub w weekendy.

9
Jak zarabiać na życie robiąc to co się kocha.

To prawdopodobnie nie stanie się przez jedną noc. Musisz zacząć coś robić, stać się w tym dobry, pasjonować się tym. Może ci to zabrać miesiące lub nawet lata, jednak jeśli będziesz się przy tym dobrze bawić to czas ten upłynie ci szybko i przyjemnie. Kiedy dojdziesz do momentu, że ktoś zechce zapłacić za twoją pracę poczujesz, że życie jest wspaniałe. Jest wiele sposobów, aby dojść do tego punktu, możesz tworzyć ebooki, być konsultantem, pisać bloga lub się reklamować. Proponuję jednak pisanie bloga - pomoże ci on zebrać swoje myśli, zbudować reputację, znaleźć ludzi, którzy mają podobne zainteresowania, zademonstrować swoją wiedzę i pasję.

Szukanie swojej pasji nie będzie łatwe. Będzie to wymagać dużo poszukiwań, nauki, prób, eksperymentów a na końcu wielkiego zaangażowania.

Jednak cały ten zachód jest tego warty - w końcu będziesz mieć coś, co zmieni twoje życie na wiele sposobów i da ci powód do skakania z radości po łóżku.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane